Rabu, 27 Julai 2011

SPR Bersifat Defensif Sepanjang Wacana, Salahkan Agensi Lain

Ditulis oleh Mohd Hafiizh Mokhtar


SHAH ALAM : Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dilihat bersifat defensif dan mengelak dari mengambil tanggungjawab di atas kepincangan sistem pilihan raya di negara ini.

Beberapa soalan yang diajukan peserta Wacana "Apa Selepas 9 Julai" semalam ditepis Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar sebagai salah agensi-agensi kerajaan yang lain.

Misalannya kewujudan pengundi yang meragukan dalam daftar pemilih dikatakan berpunca dari kegagalan Jabatan Pendaftaran Negara mengemaskini data warganegara, ataupun keluarga pengundi mati hidup semula tidak memaklumkan kematian anggota keluarga berkenaan kepada JPN.

"Daftar pemilih kita ini dari 1959. Daftar pemilih yang sama dikitar sampai ke sekarang. Di bawah Perlembagaan tiada kuasa dapat keluarkan nama pengundi tanpa pengesahan dari jabatan berwajib.

"Tetapi kalau sudah waris tak melapor pada JPN, macam mana pengkalan data nak kemaskini yang si anu itu dah meninggal dunia,"katanya.

Dalam perkembangan lain, Wan Ahmad berkata soalan yang diajukan para peserta wacana terlalu spesifik dan lebih layak diajukan kepada kerani SPR.

"Tadi Datuk Wan beritahu, bagi orang yang mati, warisnya kena maklumkan baru dikeluarkan (dari daftar pemilih). Bagi askar, polis, pelajar di luar negara, macam mana nak keluarkan? ,"soal salah seorang peserta wacana semalam.

Namun jawapan yang diharapkan, tidak diberikan oleh Wan Ahmad yang kemudiannya mengundang 'boo' oleh peserta wacana itu.

"Soalan anda terlalu teknikal. Kita ada pelbagai peringkat...saya bercakap sebagai dasar, tuan-tuan cakap pasal budak kerani punya kerja.

"Tuan-tuan tak boleh berbincang,"kata Wan Ahmad.

Selepas itu, moderator wacana itu, Wan Saiful Wan Jan meminta wacana itu ditamatkan atas arahan pihak atasan.

" Okay ini sahaja masa yang kita ada. Saya dimaklumkan bukan sahaja kita diminta untuk berhenti, tapi nak gulung pun tak sempat sebab ada arahan dari atas. Bukan Karangkraf, tapi atas lagi,"kata beliau.

Wacana anjuran Karangkraf semalam menyaksikan Pengerusi Bersih, Datuk Ambiga Sreenevasan dan Wan Ahmad berdepan dengan cemuhan hadirin mengenai hala tuju sistem pilihan raya di negara ini.

Wan Ahmad yang di'boo' terpaksa meminta hadirin bertenang dan memberikannya ruang untuk memberikan penjelasan.

Manakala Ambiga pula berdepan dengan hadirin yang mendakwa kononnya Bersih tidak mengambilkira kepentingan rakyat dalam menganjurkan himpunan 9 Julai lalu.

Tiada ulasan: