Selasa, 19 Julai 2011

Kedah berjaya praktik "amar ma'ruf nahi mungkar"

Harakahdaily


KUALA LUMPUR: Dewan Ulama PAS Pusat menyifatkan ketegasan kerajaan negeri Kedah menguatkuasakan larangan hiburan berbentuk maksiat kepada orang Islam sepanjang Ramadhan sebagai tepat sebagai tanggungjawab pemerintah.

Ketuanya, Datuk Tuan Guru Harun Taib berkata, ianya bersesuaian dengan tuntutan amar ma’ruf nahi mungkar yang dituntut agama dan menjadi antara prinsip asas perjuangan PAS.

"Alhamdulillah Kerajaan Negeri Kedah telah berjaya menggunakan peluang bidang kuasa yang telah diperuntukkan ke atasnya untuk melakukan amar ma’ruf dan nahi mungkar ke atas penduduk Islam di negeri itu.

"Peluang ini tidak diambil oleh Umno kerana matlamat perjuangan Umno amat berbeza dengan perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS, ” katanya.

Beliau mengulas tindakan kerajaan Kedah pimpinan Datuk Seri Ustaz Azizan Abdul Razak yang melaksanakan Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 sepanjang Ramadhan ini.

Dengan perlaksanaan itu, pusat-pusat hiburan orang bukan Islam dibenarkan beroperasi dengan syarat tidak membenarkan orang Islam mengunjunginya.

“Saya menyeru kepada semua negeri-negeri lain yang dipimpin oleh UMNO mencontohi sikap serius kerajaan Kedah untuk menjaga akhlak dan moral penduduk Islam di negeri itu khususnya pada bulan yang mulia iaitu bulan Ramadhan," tegasnya kepada Harakahdaily.

Sebelum ini, pengumuman perlaksanaannya oleh kerajaan Kedah itu dibantah beberapa pihak bukan Islam ekoran salah faham yang ditimbulkan media arus perdana.

Mereka mendakwa kononnya kerajaan Kedah mahu menyekat hak mereka untuk berhibur dan berniaga sepanjang Ramadhan sedangkan ianya tidak dihalang oleh agama mereka.

Kerajaan Kedah bagaimanapun semalam telah membuat penjelasan bahawa pusat hiburan orang bukan Islam boleh beroperasi seperti biasa namun pengendalinya perlu memastikan tiada orang Islam dibenar masuk.

Jika melanggar arahan itu, lesen perniagaan mereka akan ditarik.

Selepas penjelasan itu semalam, semua pihak kini bersetuju dengan tindakan kerajaan negeri Kedah itu untuk menghalang orang Islam melakukan maksiat.

Tiada ulasan: