Ahad, 3 Julai 2011

Dianiaya..Peneroka di Bukit Tandak, Kelantan saman Felcra RM100 Juta

Namun Timbalan Menteri Besar ketika itu, Tan Sri Hussien Ahmad meminta peneroka terbabit menyerah tanah yang diteroka kepada Felcra untuk diurus bagi menyelesai pertelingkahan.

Dari Mohd Asrol

Pada 1970 sekumpulan lebih 70 penduduk dari Gual Ipoh, Tanah Merah dan beberapa tempat lain meneroka tanah di Bukit Tandak di sini untuk dijadikan kebun.

Bagaimanapun selepas kerajaan PAS tewas pada 1978 kawasan yang diteroka itu disertai lebih ramai lagi peneroka lain sehingga menyebabkan berlaku perebutan.

Malangnya kumpulan kedua yang datang kemudian difahamkan berjaya mendapat geran kebun seluas tiga ekar, sedangkan peneroka awal diketepikan.

Dan lebih malang lagi sejak tanah tersebut diserah kepada Felcra peneroka tidak mendapat sebarang dividen daripada agensi kerajaan pusat terbabit seperti dijanjikan.

“Pakcik amat sedih kerana kita mengharap tanah yang diusaha menjadi sumber rezeki namun tidak menjadi kenyataan kerana Felcra enggan membayar sebarang dividen.

“Keadaan itu menyebabkan penduduk terpaksa mencari kerja lain termasuk menoreh pawah di kebun getah milik orang lain.

“Kita sudah habis ikhtiar mendapatkan semula hak ke atas kebun yang diserah kepada Felcra namun tidak berjaya. Cuma sekarang kerajaan negeri berusaha menyelesaikannya,” kata Abdullah Mustapha, 69.

Beliau antara generasi pertama meneroka tanah di kawasan itu bersama Muhamad Muhd Kassim, 63 yang dilantik sebagai ketua bagi kumpulan peneroka terbabit.

Sebahagian besar daripada 180 peneroka di Kampung Rahmat Felcra Bukit Tandak menghadiri perjumpaan bersama anggota Exco, Datuk Husam Musa dan wakil rakyat malam tadi.

Hadir sama Adun Gual Periuk, Ustaz Mohamad Awang, Adun Bukit Tuku, Abdul Fatah Harun, Adun Kadok, Azami Mohd Nor, peguam, Helmi Abdullah dan seorang ahli perniagaan dari Kuala Lumpur, Datuk Maarof.

Sebelum majlis penerangan bermula mereka menunaikan solat hajat di rumah Mohamad. Peneroka yang hadir serius mendengar penjelasan diberi anggota Exco dan peguam.

Mohamad juga masih menyimpan segala dokumen berkaitan bagi mengesahkan mereka merupakan peneroka awal tanah tersebut sebelum dimajukan Felcra.

Tanah diurus Felcra di Bukit Tandak dianggap kerajaan diteroka secara haram kerana tidak mempunyai sebarang geran hak milik.

Ekoran itu kerajaan negeri mengambil balik semula tanah tersebut daripada Felcra pada 2008 bagi membolehkan peneroka asal diberi semula hak mereka.

Muhamad berkata, pada peringkat awal Felcra menjanjikan mahu membayar dividen kepada peneroka namun sehingga 2008 tiada bayaran dibuat.

“Saya sebagai mewakili peneroka menuntut Felcra membayar RM100 juta memadangkan sepanjang tempoh 30 tahun tiada satu sen pun dibayar kepada peneroka,” katanya.

Pada majlis itu juga Mohamad menyerahkan segala dokumen berkaitan kepada peguam untuk membolehkan kes tuntutan terhadap Felcra dibawa ke mahkamah sekiranya notis bayaran tidak diendahkan.

Husam berkata, kerajaan negeri berusaha menyelesaikan masalah yang begitu lama berlarutan di Felcra Bukit Tandak bagi membolehkan peneroka awal mendapat hak mereka

sumber: www.husammusa.com

Tiada ulasan: