Khamis, 14 Julai 2011

Bersih: 11 doktor hospital Tung Shin dakwa polis guna gas pemedih

THE MALAYSIAN INSIDER

KUALA LUMPUR – Sekumpulan doktor menegaskan mereka bersedia untuk menyediakan afidavit berkanun untuk mengatakan bahawa pihak polis ada melepaskan air berasid dan gas pemedih mata ke atas kawasan Hospital Tung Shin dan Bersalin Cina, Jalan Pudu di sini ketika perhimpunan Bersih 2.0 Sabtu lalu.

Dalam satu kenyataan dikeluarkan malam ini, seramai 11 doktor yang berkata berada di lokasi ketika kejadian menegaskan, mereka kecewa dengan tindakan polis itu tanpa mempedulikan keselamatan pesakit dan doktor.

“Kami, doktor-dotkor yang menurunkan tandatangan di bawah, tidak mahu menyertai polemik perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai 2011, tetapi mahu menjelaskan kebenaran tentang keadaan tidak selesa yang wujud (hari itu),” kata para doktor itu.

Justeru, kenyataan itu bercanggah dengan respons Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai yang telah menafikan polis ada melepaskan air berasid dan gas pemedih ke atas kawasan hospital, sebaliknya tambah beliau ia disebabkan oleh pergerakan angin pada masa kejadian.

Liow berkata, air dan gas pemedih mata yang dilepaskan hanya mengenai kawasan tembok hospital itu.

Katanya, dakwaan yang berlegar di media Internet berhubung tembakan ke arah hospital itu adalah tidak benar.

Beberapa rakaman video dan gambar yang dikemukakan terus diperlekehkan oleh kerajaan termasuk anggota jemaah menteri.

Semalam, Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, yang juga bekas menteri kesihatan berkata, pihak polis terpaksa bertindak demikian bagi melindungi pesakit-pesakit daripada peserta perhimpunan Bersih 2.0 yang cuba berselindung di kawasan itu.

Kenyataan media itu ditandatangani oleh Dr Musa Nordin, Dr Sheikh Johari Bux, Dr Ng Kwee Boon, Dr Ng Swee Choon, Dr Ronald Macoy, Dr David Quek, Dr Mary Cardozo, Dr Farouk Musa, Dr Mazeni Alwi, Dr Pixie Low dan Dr Steve Wong.

“Adalah menjijikkan pihak berkuasa yang diamanahkan tanggungjawab kepolisian menjaga negara dan melindungi mereka yang lemah, tanpa rasa malu menafikan perbuatan mereka secara umum, di sebalik kejadian itu disokong banyak gambar, video dan pengakuan saksi termasuk pemerhati berkecuali,” kata mereka dalam kenyataan itu.

Tiada ulasan: