Selasa, 21 Jun 2011

SPR: Pemilih undi ikut sentimen, jangan salah kami

June 21, 2011

KUALA LUMPUR, 21 Jun — Kemenangan dan kekalahan sesuatu parti yang bertanding dalam pilihan raya berubah mengikut sentimen pengundi, kata Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sambil meminta agar ia tidak “sepatutnya dipersalahkan” atas keputusan sesuatu.

“Parti dan calon yang disukai akan menang. Buatlah macam mana pun, sentimen memainkan peranan. Ini sentimen pada (pilihan raya umum) 2008. Pada 2004 berbeza,” kata Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.

“Dan, saya yakin sentimen akan berubah (lagi) dan ini jangan salahkan SPR. Ada masanya kita menang ada masanya kita kalah,” katanya semasa wawancara khas bersama RTM bertajuk “SPR Menepati Proses Demokrasi” selama 30 minit.

Menyentuh mengenai cadangan menurunkan had umur mereka yang layak mengundi kepada 18 tahun daripada 21 tahun pada masa ini, Aziz berkata, ia memerlukan pindaan ke atas Perlembagaan Persekutuan, seperti juga penggunaan dakwat kekal bagi mengelakkan pengundi mengundi dua kali dalam satu-satu pilihan raya.

Dipetik Bernama, kata beliau, tidak ada peruntukan dalam Perlembagaan yang menghalang seseorang itu mengundi sekiranya terdapat dakwat kekal di jari, tangan malahan pada badan sekalipun dan tindakan menghalang boleh menyebabkan SPR dicabar mengikut undang-undang.

“Untuk pinda Perlembagaan, ia memerlukan persetujuan dua pertiga anggota Dewan Rakyat. Untuk dapat dua pertiga sangat susah kerana hasil risikan saya, jika pemerintah setuju, pembangkang tidak bersetuju, pindaan tak boleh lulus dan begitu juga sebaliknya,” katanya.

Aziz berkata sekiranya pindaan ini diluluskan, barulah Malaysia boleh mencontohi India dan Indonesia yang menggunakan dakwat kekal dalam proses pilihan raya mereka.

Selepas program itu, Aziz memberitahu Bernama bahawa SPR sentiasa membuka ruang perbincangan kepada mana-mana pihak yang berminat untuk berbincang bagi menambahbaik perjalanan pilihan raya di negara ini.

“Di sini juga saya ingin membetulkan laporan yang disiarkan oleh akhbar Sinar Harian, Sabtu lepas yang mengatakan SPR telah menutup pintu perbincangan kepada kumpulan itu (Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih)).

“Sebenarnya SPR tidak menutup pintu perbincangan malah bersedia berbincang dengan mana-mana pihak termasuk parti-parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan untuk kebaikan dan menyuburkan proses demokrasi di negara ini,” katanya.

Tiada ulasan: