Khamis, 2 Jun 2011

Pegawai Kerajaan Juga Wajib Pegang Amanah Untuk Rakyat

Ditulis oleh Radzi Razak



SELAYANG : Penasihat Ekonomi Selangor Datuk Seri Anwar Ibrahim mengingatkan Pegawai Kerajaan Negeri Selangor termasuk di peringkat Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) supaya melaksanakan amanah yang diberikan dengan jujur bagi kemudahan dan keadilan rakyat.

Malah kata Anwar, mereka tidak perlu merasa takut untuk menjalankan tugas yang diberikan biarpun ia dikatakan bercanggah dengan prinsip mahupun amalan kerajaan Umno-Barisan Nasional.

Anwar berkata demikian pada Wacana Ekonomi di Majlis Perbandaran Selayang hari ini.

Menceritakan pengalamannya sebagai Menteri Kewangan selama lapan tahun, Anwar memberitahu bagaimana Pegawai Kementeriannya bertindak mengikut arahan beliau sehingga menyebabkan kenaikan tol tidak berlaku ketika itu, walaupun didesak oleh menteri-menteri lain.

"Ini pegawai yang mainkan peranan. Pegawai di Kementerian Kewangan buat perkiraan beritahu tidak munasabah tol dinaikkan. Saya yakin perkiraan itu,"kata Anwar.

"Satu tindakan dari pegawai itu beri kesan kepada puluhan jika tidak ratusan orang. Ini tanggungjawab kita dalam bicara soal ini. Tetapi lebih dari itu, sebagai rakyat dan pegawai kerajaan, kita harus tahu apa kepincangan yang berlaku dan kenapa sebahagian dari kami termasuk kerajaan negeri beri kenyataan atau ketetapan yang bercanggah dengan Pusat," tambah beliau.

Anwar dalam ucaptama wacana itu hari ini menyatakan perancangan dan dasar kerajaan negeri adalah untuk membela nasib rakyat yang tidak mendapat dokongan sewajarnya dari kerajaan Pusat.

Sebagai contoh, Anwar menyatakan perjanjian antara kerajaan dan Pembekal Tenaga Bebas (IPP) hanya memberi keuntungan kepada ahli perniagaan dan kroni yang rapat dengan pemerintah, sedangkan rakyat pula menanggung beban akibat kenaikan tarif elektrik.

Menurut Anwar, bekas Ketua Pegawai Eksekutif TNB, Tan Sri Ani Arope pernah menyatakan kepada umum bahawa beliau tidak setuju dengan harga yang terlalu mahal dikenakan oleh IPP kepada TNB.

"Berlaku tahun 96, kesannya sehingga kini.Sekarang naik lagi. Syarikat IPP untung sehingga RM 4 billion, rakyat harus bayar kos lebih. Ini soal dasar dan pentadbiran. Ini fakta yang tidak boleh dinafikan. Media Umno boleh padamkan tapi inilah kenyataan ketua TNB ketika itu, Tan Sri Ani Arope," kata Anwar.

Menurut Anwar hal itulah sebenarnya yang ditentang Pakatan Rakyat kerana dasar sedemikian menjadikan rakyat semakin terhimpit hanya untuk kepentingan pihak tertentu.

"Sepatutnya bila kita swastakan sepatutnya menjadikan ia sepatutnya lebih kompetetif. Samada ia jadi lebih cekap bila kita bayar harga sama, atau harga lebih murah.

"Untung berbilion harga tarif nak naik lagi. Ini perkiraan apa? Ini bermakna kita pelihara syarikat kaya tapi membebankan rakyat di bawah," katanya lagi.

Tiada ulasan: