Selasa, 14 Jun 2011

Harga Ikan Naik 30 Peratus, Nelayan Mogok

TVS NEWS




KUANTAN : Tindakan kerajaan menarik balik subsidi super kepada nelayan laut dalam dan pengusaha bot pukat tunda menyaksikan harga ikan dan makanan laut naik mendadak sehingga 30 peratus, berikutan golongan ini melancarkan mogok tidak turun ke laut, dua hari lalu.

Fenomena itu dibidas Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming yang menyifatkan kerajaan persekutuan gagal menangani keluh kesah nelayan yang turut dihimpit kesulitan hidup.

Kira-kira 500 nelayan dan pengusaha bot tunda engan turun ke laut dan berkumpul di kompleks Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia di Kuantan bagi menuntut kerajaan mengembalikan sunsidi super yang dinikmati mereka sebelum ini.

Nga berkata, tidak ada sebab bagi Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar mengugut untuk menarik balik lesen nelayan di zon A, B dan C kepada nelayan setelah subsidi kepada mereka dikurangkan.

“Pendirian Pakatan adalah jumpa dan bincang segera dengan nelayan kelas C2 berhubung mogok itu,” kata Nga.

“Sejak mogok bermula, terdapat pengurangan kira-kira 30 peratus bekalan ikan dan tambahan 30 peartus harga ikan,” dakwanya.

Pemegang lesen C2 adalah mereka yang dibenarkan menangkap ikan di kawasan 30 batu nautika dari pantai manakala bagi pemegang lesen B dan C merupakan nelayan yang hanya dibenarkan menangkap ikan dalam lingkungan 20 batu nautika dari pantai.

Hanya pengusaha bot pukat tunda terbabit dengan keputusan pemotongan subsidi.

Kerajaan telah memansuhkan pemberian diesel subsidi super kepada sembilan kategori kenderaan di sektor pengangkutan barangan termasuk teksi limosin berkuatkuasa 1 Jun lalu.

Tiada ulasan: