Khamis, 26 Mei 2011

Tangkapan JAIS: Pemimpin Syiah lapor polis

MALAYSIA KINI


Pemimpin Syiah Malaysia Mohd Kamil Zuhairi Abd Aziz melaporkan tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menahannya dan tiga pengikut ajaran itu ketika meraikan ulangtahun kelahiran puteri Rasulullah Fatimah Az-Zahrah kelmarin.

Menurut Mohd Kamil Zuhairi, laporan itu dibuat bagi mempertahankan haknya sebagai rakyat Malaysia yang dinyatakan dalam Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan.

NONEPeruntukan itu menyatakan, setiap orang berhak menganuti dan mengamalkan agamanya.

Mohd Kamil Zuhairi (kiri) membuat laporan itu di balai polis Gombak kira-kira jam 4 petang semalam.

Ekoran tangkapan di laman depan markaznya Sri Gombak kelmarin, beliau dan tiga lagi -- Radin Ahmad Faizul Radin Mohd Hambali, Mohd Asyraf Ahmad dan Syed Mohd Shafik Syed Hussin -- disiasat mengikut peruntukan seksyen 12(C) Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995.

Peruntukan itu menyebut mana-mana orang yang bertindak dengan cara yang menghina kuasa sah, atau mengingkari, melanggar, atau mempertikaikan perintah atau arahan mufti yang dinyatakan atau diberikan melalui fatwa adalah melakukan kesalahan.

NONEKetua penguatkuasa JAIS Mohd Rais Rasid (kanan) ketika dihubungi Malaysiakini memberitahu kes itu akan disebut di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Barat pada 7 Jun ini.

Dalam laporannya itu, beliau mempertikan tindakan jabatan itu kerana program yang melibatkan pelbagai lapisan masyarakat itu sudah lima kali dianjurkan tanpa sebarang masalah sebelum ini.

"Ia juga dihadiri ketua-ketua parti Umno dan parti-parti politik yang lain. Malah tahun ini wakil-wakil ketua agama dari agama lain turut hadir," laporan polis itu dipetik.

Menurutnya lagi, pihaknya juga mendapat kelulusan memasang khemah daripada Majlis Perbandaran Selayang serta mendapat bantuan petugas Ikatan Relawan Rakyat (RELA) yang diperaku oleh pihak polis.

Program anjuran komuniti itu bukanlah ceramah dan tidak mempunyai agenda mengembangkan ajaran Syiah, tambahnya lagi.

Tiada ulasan: