Sabtu, 28 Mei 2011

Pinjaman 100% untuk rumah pertama bohong!


http://www.buletinonline.net/images/stories/berita46/hanafiah.jpgKEMAMAN - Pinjaman seratus peratus kepada orang muda bagi membeli rumah pertama sebagaimana yang diheboh-hebohkan sebenarnya adalah cakap kosong dan bohong.

Menurut Penolong Setiausaha PAS Terengganu, Haji Hanafiah Mat, tidak ada satu bank pun yang mengamalkan 'polisi kosong' kerajaan itu.

"Ia adalah cakap kosong, janji menjelang pilihanraya sahaja, saya sudah berjumpa dengan pihak bank dan bertanya adakah kemudahan pinjaman 100% untuk rumah pertama itu,

"semuanya memberikan jawapan negatif,"tegasnya.

Menurutnya, apa yang diamalkan oleh pihak bank sekian lama adalah, setiap orang yang mahu meminjam bagi tujuan membeli rumah mestilah mempunyai simpanan sebanyak RM4500 terlebih dahulu.

Oleh itu katanya, mana mungkin orang muda yang baru habis belajar dapat menyimpan wang sebanyak itu dalam bank.

"Kalau seseorang yang baru habis belajar, baru keluar Universiti, tidak akan mampu menyimpan wang sebanyak itu kerana mereka juga dibebani hutang pembiayaan pengajian yang perlu dibayar,"jelasnya.

Sehubungan itu, Hanafiah berkata tindakan kerajaan tidak menaikkan minyak petrol RON95 adalah helah Umno-BN bagi menghadapi pilihanraya umum yang sudah terlalu hampir.

"Saya baru mendapat maklumat terkini dari Putrajaya, PM Najib baru sahaja selesai mesyuarat bersama semua jentera Kerajaan termasuk SPR dan Jemaah Menteri,

"Keputusan telah diambil, Parlimen akan dibubarkan bagi tujuan memberi laluan untuk diadakan Pilihanraya Umum ke 13 pada bulan Julai, selepas pilihanraya, sekiranya BN menang, RON95 akan dinaikan,"katanya.

Justeru, beliau menyeru kepada semua orang muda menolak Umno dan BN pada pilihanraya akan datang kerana pembohongan mereka yang begitu jelas.

Tiada ulasan: