Sabtu, 28 Mei 2011

Mengapa Umno suka kekalkan kemunduran kampung?

Oleh Ahmad Lutfi Otman


Semasa mengunjungi Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Zulkefly Mohamad Omar di Seremban baru-baru ini, sambil menikmati keenakan daging rusa masak lemak semasa makan tengahari, saya tertarik dengan fenomena penurunan jumlah pengundi di beberapa kawasan Dun di negeri itu. Ia lebih tertumpu di kawasan pedalaman atau kampung-kampung tradisi.

Semasa mengunjungi Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Zulkefly Mohamad Omar di Seremban baru-baru ini, sambil menikmati keenakan daging rusa masak lemak semasa makan tengahari, saya tertarik dengan fenomena penurunan jumlah pengundi di beberapa kawasan Dun di negeri itu. Ia lebih tertumpu di kawasan pedalaman atau kampung-kampung tradisi.

Zul membangkitkan soal pembangunan yang tidak seimbang di antara desa dan kota, yang menyebabkan penghijrahan ke bandar. Biarpun Menteri Besar, Mohamad Hassan mempunyai latar belakang dunia korporat, namun keupayaannya untuk memastikan Negeri Sembilan mendapat limpahan pembangunan pesat Lembah Klang boleh disifatkan gagal. Mohamad juga dikatakan berdepan dengan masalah dalaman Umno yang serius.

BN Negeri Sembilan lebih diingati kerana dapat menghalang penguasaan Pakatan Rakyat ke negeri-negeri di selatan tanahair. Namun begitu, buat pertama kali, BN gagal meraih majoriti dua pertiga dalam sidang Dun. Ini merupakan satu rekod. Sebelum ini, wilayah selatan boleh diumpamakan sebagai "simpanan tetap" buat Umno.

Dalam pilihan raya umum ke-12, DAP menang semua kerusi Dun ditandinginya, kecuali satu. Kerusi berkenaan adalah Bahau, Nilai, Lobak, Temiang, Bukit Kepayang, Rahang, Mambau, Lukut, Repah dan Senawang. Calonnya hanya tewas di Chennah. Manakala KeADILan, yang diperuntukkan 12 kerusi, mencipta kejutan di Sikamat, Ampangan, Chuah dan Port Dickson.

PAS melakar sejarah di Paroi, meskipun diberi kepercayaan bertanding kerusi Dun paling banyak iaitu 13 kerusi. Congak atas kertas agak menarik. Pakatan hanya memerlukan empat kerusi lagi untuk membentuk kerajaan dengan majoriti mudah di Negeri Sembilan. Bagaimanapun, berdasarkan trend pengundian masyarakat Melayu, khususnya di kampung dan penempatan Felda, impian itu berdepan cabaran yang cukup sengit.

Kecenderungan ini merata sifatnya, bukan sekadar di Negeri Sembilan, malah di negeri-negeri lain juga. Strategi Umno memang mahu mengekalkan majoriti masyarakat Melayu di kampung-kampung dalam keadaan daif, dihimpit masalah ekonomi, bergantung dengan kerajaan, tidak terdedah dengan maklumat, manakala golongan yang berpendidikan tinggi akan meninggalkan kampung.

Sesungguhnya proses perbandaran dan pembesaran kelas menengah, yang seringkali dikaitkan dengan gelombang pendemokrasian, begitu menggerunkan Umno-BN. Perhatikan saja dalam kes Negeri Sembilan, hampir semua kerusi bandar dan pinggir bandar dikuasai Pakatan.

Begitu juga di Selangor. Umno hanya boleh bertahan di kawasan luar bandar (itu pun dengan majoriti cukup kecil, misalnya di Sungai Air Tawar dan Sabak) dan MCA tinggal satu kerusi di Sungai Pelek, Sepang.

Mungkin dengan strategi memperlambatkan proses pembangunan di kampung-kampung membuatkan Umno terus berjaya "menjajah" minda pengundi, selain memaksa anak-anak muda yang semakin celik politik berhijrah ke pekan.

Namun begitu, taktik ini tidak mampu bertahan lama. Lambat-laun kesedaran tentang hak dan kewajipan itu akan merata dan menerobos ke seluruh pelosok negeri, sekali gus menyanggah mitos lama tentang kepalsuan "keramatnya" Umno.

Generasi yang berpendidikan dan memiliki tahap ekonomi lebih baik, meskipun tidak lagi tinggal bersama ibu bapa di kampung, akan mempengaruhi keluarga dan memudahkan perubahan berlaku.

Soalnya, apakah peranan aktivis parti khususnya pendokong PAS, bagi mempercepatkan proses peralihan kerajaan itu? Masakan kita hanya menunggu untuk meraih laba, dengan mengharapkan kitaran itu berlaku secara semulajadi?

Dan harus diingat, strategis dan aktivis Umno tidak akan duduk diam menunggu takdir. Di samping taktik kotor jangka pendek seperti memanipulasi senarai daftar pemilih, maka sentimen, psikologi dan emosi pengundi khususnya masyarakat Melayu akan "dipermainkan", selain tradisi politik wang yang menjadi nadi kempen Umno-BN.

Jika Umno mahu orang Melayu terus terkurung dengan "kejahilan" dan "ketergantungan", seharusnya PAS mempunyai misi dan visi jelas tentang "pencerahan" atau "politik baru".

"Parti Islam tidak harus membeku pada takuk lama, sebaliknya harus berada di tengah gelanggang, arif tentang budaya setempat, apatah di Negeri Sembilan yang mempunyai keunikan tersendiri, menjadi penggerak di medan dan penyelesai konflik. Biar nampak sosok yang matang dan penampilan yang dihormati," ujar seorang pemerhati politik.
"Dakwah memang tunjang pendekatan politik PAS tetapi jangan berlegar dalam isu-isu titik-bengik dan dan membazirkan masa dengan problem dalaman sehingga meminggirkan gelodak jiwa rakyat yang perlu disantuni dan didekati," tambahnya lagi.

Dalam pada itu, saya perhatikan seolah-olah ada persamaan menarik di antara PAS Negeri Sembilan dan PAS Perak (yang juga saya kunjungi tidak lama dulu). Berdasarkan perbualan dengan Zulkefley dan sebelumnya, Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak, Dr Khairudin Abd Malik, hubungan PAS dengan parti-parti komponen Pakatan di kedua-dua negeri itu cukup erat.

Persefahaman yang terbentuk bukan sahaja di peringkat parti tetapi melibatkan personaliti utama kepemimpinan tertinggi. Mungkin jalinan baik itu dibantu oleh penglibatan lebih awal dalam isu-isu kemasyarakatan, khususnya membabitkan pemimpin PAS dan DAP negeri semasa mereka bergerak dalam NGO.

II. Melayu dibelenggu propaganda

Apakah benar bahawa masalah politik orang Melayu lebih kepada kesukaran untuk mempengaruhi persepsi mereka, yang dipegang atau diwarisi sejak lama, dan bukannya berkisar kepada halangan untuk mendapatkan maklumat ataupun informasi terkini?

Benarkah pengundi Melayu sudah cukup dibekalkan dengan segala fakta dan data tentang realiti politik Malaysia yang rencam ini? Ada pendapat yang mengatakan, bukannya mereka jahil sangat tentang seribu satu penyelewengan, salahguna kuasa dan korupsi pemimpin Umno. Malah mereka juga arif tentang kebobrokan akhlak dan gaya hidup pemimpin yang menyimpang daripada tuntutan Islam.

Tanpa mengetepikan hakikat bahawa masih ada sekelompok orang Melayu yang terus "ditawan" oleh akhbar Utusan Malaysia dan siaran propaganda RTM dan TV3 -- dan ini juga memerlukan penekunan tersendiri untuk memecahkan kepompong itu -- tetapi apa yang lebih urgent adalah memastikan persepsi atau tanggapan mereka tentang real politik dipandu oleh kesedaran mendalam dan maklumat yang kemaskini.

Timbunan informasi kadangkala membingungkan juga, atau ia sekadar memaparkan fakta dan statistik tanpa berupaya membentuk "gelombang" atau membangkitkan "sentimen". Misalnya, pengundi Melayu-Melanau dalam pilihan raya negeri Sarawak yang lalu tentunya turut menyedari gumpalan skandal kewangan dan aksi kezaliman regim Taib Mahmud, sepertimana dirasai pengundi Tionghua, tetapi reaksi mereka begitu berbeza, 'kan?

Begitu juga, misalnya, ketika Melaka pernah heboh dengan dakwaan skandal seks Ketua Menterinya yang dikaitkan dengan gadis bawah umur, selain senarai panjang penyelewengan yang didedahkan Lim Guan Eng (sehingga akhirnya pemimpin DAP itu dipenjarakan), apakah rakyat negeri berkenaan, terutama orang Melayu seolah-olah berada dalam kubu yang tidak ditembusi sebarang maklumat mengenainya?

Pendekatan tentang kelakuan mengundi di Malaysia pernah dibincangkan oleh Ghazali Mayudin (2006), bekas Ketua Jabatan Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia. Beliau mengutarakan tiga pendekatan, iaitu sosiologikal, identifikasi parti dan pilihan rasional.

Pendekatan sosiologikal menekankan bahawa status sosioekonomi (pendidikan, pendapatan dan kelas), agama, etnik dan tempat tinggal (bandar dan luar bandar) mempunyai kaitan yang rapat dengan pilihan pengundi.

Identifikasi parti pula merujuk kepada ikatan dan kesetiaan kepada sesuatu parti dan atas dasar inilah maka sesuatu parti itu dipilih dalam pilihan raya. Kesetiaan itu pula melalui proses sosialisasi politik iaitu proses yang menurunkan dan menanamkan nilai dan norma daripada satu generasi kepada generasi yang lain. Oleh kerana adanya penurunan nilai itu, maka terdapat kecenderungan parti yang disokong oleh anak adalah sama dengan parti ibu bapa mereka.

Pendekatan ketiga ialah pendekatan pilihan rasional yang mengandaikan pengundi bertindak secara rasional semasa membuat keputusan untuk keluar mengundi dan semasa membuat pilihan ketika mengundi. Pengundi akan bertindak secara rasional dengan memilih calon atau parti yang sesuai dengan kehendaknya dan dijangka akan memberi faedah atau kepentingan kepadanya.

Saya percaya, pengundi di Malaysia semakin matang untuk membuat pilihan secara rasional. Masalahnya, kadang-kadang sentimen dan emosi dapat mengalahkan pilihan rasional, meskipun profil pengundi kian sofistikated dan berilmu. Ya, dalam politik, kebenaran bisa sahaja "ditewaskan" oleh persepsi. Percaturannya tidak semudah "1+1=2".

Apa pun, kebenaran dan hujah rasional jika dibentangkan secara bijaksana, berhemah serta dapat menawan imiginasi, akhirnya akan membentuk satu persepsi yang lebih mantap dan "bertahan lama".

III. Azizi Haji Abdullah

Agak lama saya tidak mendengar khabar sasterawan terkenal, Azizi Hj Abdullah. Selepas saya menjalani pembedahan pintasan jantung, agak kerap juga kami bertukar pandangan tentang kesihatan. Rupanya Azizi turut mengalami masalah jantung, tetapi nampaknya beliau lebih cenderung dengan rawatan tradisional.

Beliau pernah mengirimkan saya bawang putih yang dibakar khas. Katanya, ia sesuai untuk menurunkan kolestrol. Dalam umurnya 69 tahun, memang agak berisiko melakukan "bypass", apatah lagi jika ada masalah kronik yang lain, seperti buah pinggang, diabetis mahupun darah tinggi.

Sehinggalah dua minggu lepas, saya dimaklumkan oleh aktivis Paksi, Kasim Muhammad dan Hasni Abas, bahawa Azizi sudahpun dibedah di Pulau Pinang. Cikgu Azmi Abd Hamid (Teras) turut mengesahkan sambil menambah, Azizi turut mengalami kegagalan buah pinggang dan ini menyukarkan proses pemulihan.

Sepatah kata Kasim, yang sempat meminjamkan buku Azizi -- Kuras-Kuras Kreatif -- tentang proses pengkaryaan kreatifnya: "Susah nak cari penulis besar yang sebegitu merendah diri."

Pagi Jumaat lalu, laporan Berita Harian memaklumkan Azizi masih di ICU "dalam keadaan tidak sedarkan diri sehingga tengkuknya terpaksa ditebuk bagi membolehkannya bernafas". Bersama-samalah kita mendoakan kemudahan buat Ustaz Azizi dan segera sembuh.

Kebetulan saya sedang mengulangi dua bukunya, Jiwa Hamba dan Luka Rakyat, buku yang cukup menarik dan lengkap, antara lain memperihalkan gelodak rasa masyarakat bawahan. Namun, saya lebih mengingati cerpen-cerpennya yang "menyentuh dan menikam", terutama mengisahkan tentang bapanya dan cinta monyet anak-anak kecil.

Saya turut menerima SMS daripada anggota keluarga Azizi, pada petang 21 Mei lalu: "Keadaan ustaz agak lemah dan kurang stabil. Buat masa sekarang, masih di ICU. Doktor minta dikurangkan pelawat kerana masalah kebangitan kuman. Diminta sahabat-sahabat dapat mendoakan kesihatan yang baik.

Tiada ulasan: