Khamis, 5 Mei 2011

Insurans: PAS sambut baik pengumuman BNM

Hazayani Zakaria


KUALA LUMPUR: PAS menyambut baik pengumuman Bank Negara Malaysia (BNM) bahawa orang ramai boleh mendapatkan perlindungan kenderaan dari semua penginsurans am serta Pos Malaysia di seluruh negara serta merta, termasuk kenderaan melebihi sepuluh tahun.

Naib Presiden PAS yang juga Pengerusi Gerakan Bela Rakyat (Bela), Salahuddin Ayub (gambar) menyifatkan pengumuman itu sebagai satu lagi kejayaan Bela dalam membawa isu itu ke pengetahuan pihak bertanggungjawab.

"Bela mengalu-alukan pengumuman ini dan ini merupakan kejayaan Bela selepas Kempen Anti Saman Ekor (Kase) yang terus memberikan tekanan dan pandangan dalam perkara ini.

"Bela sangat berbangga dengan kejayaan rakyat yang terus menyokong PAS dalam memperjuangkan hak mereka," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Bela dilancarkan pada 10 ogos tahun lalu bagi mencari penyelesaian kepada masalah pemilik kenderaan berusia 20 tahun ke atas yang terpaksa membayar tinggi untuk memperbaharui insurans kenderaan mereka.

BNM dalam satu kenyataan Selasa lalu mengumumkan kenderaan melebihi 10 tahun akan dikenakan caj yang sama dengan kadar premium semasa dan tidak dikenakan caj tambahan yang dikenakan kepada kenderaan berisiko tinggi.

Perlindungan itu juga kata BNM boleh ditaja jamin oleh penginsurans atau diberikan bagi pihak Malaysian Motor Insurance Pool (MMIP).

Namun begitu,PAS mahu bayaran yang dikenakan untuk pemeriksaan kenderaan lama di Puspakom dikurangkan agar tidak membebankan golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

"Bayaran di Puspakom perlu dalam kadar yang lebih rendah supaya rakyat biasa, orang kampung dapat menggunakan kemudahan yang disediakan Puspakom," katanya

Tiada ulasan: