Selasa, 19 April 2011

Pengurusan Kes Rais Saman Blogger Ditetapkan 6 Mei

Ditulis oleh Shakira Buang



KUALA LUMPUR : Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menetapkan 6 Mei sebagai tarikh pengurusan kes saman fitnah yang difailkan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim terhadap penganalisis politik yang juga blogger, Ahmad Mutalib Mohamed Daud.

Hakim Amelia Tee Hong Geok Abdullah menetapkan tarikh itu di dalam kamar hari ini.

Rais memfailkan saman itu melalui firma guaman Tetuan Shahabudin dan Rozima di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 10 Februari lalu berhubung empat artikel yang beliau sifatkan berbaur fitnah yang dimuat naik oleh Ahmad Mutalib dalam portal berita Sabahkini atau di http://sabahkini.net, bertarikh 1 Jan, 3 Jan, 5 Jan dan 7 Jan tahun ini.

Ahmad Mutalib menyiarkan tulisannya dalam laman blog, yang mempunyai alamat berdaftar di Kota Kinabalu, Sabah.

Dalam pernyataan tuntutannya, Rais, 69, berkata sesetengah perkataan dalam artikel itu adalah berniat jahat dan berbaur fitnah terhadap beliau.

Katanya berikutan penyiaran artikel itu, nama baik beliau secara peribadi dan/atau secara profesional telah tercemar teruk di peringkat nasional dan/atau antarabangsa, serta mengalami keaiban, tekanan dan kerugian.

Beliau juga berkata artikel itu adalah tidak masuk akal dan tidak mencerminkan keperibadian dan jawatan plaintif.

Rais menuntut ganti rugi umum, ganti rugi khas, ganti rugi teruk dan ganti rugi teladan dan injunksi terhadap defendan supaya membuang semua perkataan berunsur fitnah di dalam artikel berkenaan.

Rais yang juga Anggota Parlimen Jelebu diwakili oleh peguam Norhani Nordin.

Tiada ulasan: