Khamis, 28 April 2011

AMK Gesa Tindakan Tegas Ke Atas Blogger Tayang Video Seks

TVS NEWS



SHAH ALAM : Angkatan Muda Keadilan Malaysia menggesa Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM),Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dan menteri berkaitan segara bertindak ke atas blogger yang menayangkan video seks dan mendakwa pelakunya Datuk Seri Anwar Ibrahim dikenakan tindakan tegas.

Ketua Penerangan AMK, Rozan Azen Mat Rasip berkata, walaupun laporan kepada SKMM telah dibuat pada 5 April lalu, namun sehingga ke hari ini masih terdapat blog-blog yang menayangkan video berkenaan.

" Terang-terang dalam komen mereka telah dilabel dengan pelbagai tuduhan yang mengaibkan imej Ketua Pembangkang Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Rozan hari ini dipanggil semula ke Pejabat SKMM Cyberjaya bagi mewakili AMK untuk memberi keterangan lanjut berhubung aduan yang difailkan sebelum ini.

AMK sebelum ini menamakan dua blog mesra BN, www.papagomo.com and www.pisau.net dan pengguna YouTube thepowercam dalam laporannya.

Sehingga pagi tadi, kedua-dua blog yang dinamakan masih menayangkan video berkenaan.

" Daripada aduan kami buat sehingga lah pagi tadi, pihak SKMM telah maklumkan bahawa semasa mereka melakukan siasatan didapati di blog-blog tertentu yang telah saya failkan aduan telah ditutup.

" Walau bagaimanapun, terbaru blog pisau.net telah ada semula ketika kali terkahir mereka melakukan siasatan. Saya juga telah menambah beberapa keterangan berdasarkan apa yang kami lihat dalam blog papagomo. Sehingga pagi blog-blog tersebut masih menyiarkan video yang tidak diketahui dari mana mereka peroleh,"tambah beliau.

Menurut Rozan, SKMM sudah pun membuka kertas siasatan dan mana-mana blogger yang didapati bersalah akan disiasat di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi Multimedia 1998, jika sabit kesalahan, blogger terbabit boleh didenda tidak lebih RM50,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya, selain dikenakan denda tambahan RM1,000 setiap hari dalam tempoh kesalahan.

" Kita juga menggesa pihak-pihak tertentu seperti PDRM kalau boleh siasat, menahan blogger-blogger ini dari mana mereka mendapat sampel video ini kerana aduan kami juga mewakili masyarakat pengguna alam maya.

SKMM mengambil masa kira-kira sejam untuk merakamkan keterangan Rozan.

AMK dalam aduannya sebelum ini mempersoalkan bagaimana video berkenaan yang sepatutnya hanya dimiliki oleh trio "Datuk T" dan PDRM lepas ke tangan blogger-blogger yang kemudiannya menayangkan video berkenaan di blog mereka.

Video hitam putih kurang dua minit itu dikatakan bocor pada 4 April lalu dan dikeluarkan daripada YouTube tidak lama selepas itu.

Tiada ulasan: