Selasa, 15 Februari 2011

Zul Noordin: Hati-hati, yop!

MALAYSIA KINI

Anggota parlimen Kulim-Bandar Baru Zulkifli Noordin mengingatkan pegawai yang terlibat memberi kelulusan bagi persembahan artis luar negara lebih berhati-hati sebelum memberi kelulusan.

Mengulas pembatalan persembahan Mohsen Namjoo, Zulkifli berkata, pegawai bertanggungjawab, terutama dalam jawatankuasa Agensi Pusat Permohonan Penggambaran Filem dan Persembahan Artis Luar Negara (Puspal) patut membuat penyelidikan menyeluruh terlebih dulu.

"Janganlah kerana nila setitik, habis susu sebelanga. Teman tahu ramai pegawai dan kakitangan kerajaan yang komited dan serius dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab mereka.

"Janganlah kerana segelintir yang cuai dan gagal menjalankan tugas dan kerja mereka memberikan imej dan persepsi negatif kepada yang lain," katanya sambil turut menyebut kembali kelulusan penyanyi gay Amerika Syarikat Adam Lambert yang dibenarkan mengadakan konsert sebelum ini.

Semalam, Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim mengesahkan konsert Mohsen Namjoo yang dijadualkan Jumaat ini, tidak dibenarkan kerana tidak bersesuaian dengan agama, budaya dan kemasyarakatan pelbagai kaum.

Selepas dibantah pelbagai pihak, termasuk Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom, Dr Rais dilaporkan berkata permohonan mengadakan persembahan penyanyi kelahiran Iran yang digelar 'Bob Dylan' oleh New York Times itu ditolak dalam Puspal semalam.

Semalam, Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim mengesahkan konsert Mohsen Namjoo yang dijadualkan Jumaat ini, tidak dibenarkan kerana tidak bersesuaian dengan agama, budaya dan kemasyarakatan pelbagai kaum.

Selepas dibantah pelbagai pihak, termasuk Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom, Dr Rais dilaporkan berkata permohonan mengadakan persembahan Mohsen ditolak dalam mesyuarat Puspal semalam.

Zulkifli berkata, kecuaian seperti itu sudah tentu menyebabkan pihak menteri yang dituding jari kerana terdapat "serigala politikus yang bersedia menerkam apa sahaja demi survival politik mereka".

"Just be careful, yop! (berhati-hati, yop!)," kata anggota parlimen yang terkenal dengan kelantangannya dalam isu berkaitan Melayu-Islam.

Mohsen, 35, penyanyi kelahiran Iran yang digelar 'Bob Dylan' oleh New York Times dikatakan menggunakan ayat al-Quran dan menyampaikannya dalam bentuk menghina kitab suci itu.

Pada Jun 2009, penyanyi itu dijatuhi hukuman penjara lima tahun oleh sebuah mahkamah di Iran kerana tidak menghormati kesucian agama Islam selain memperlekeh al-Quran.

Bagaimanapun Mohsen, 35, terlepas daripada hukuman itu kerana menetap di Vienna, Austria.

Tiada ulasan: