Selasa, 15 Februari 2011

PERKASA gesa pinjaman automatik pada siswa Mesir

MALAYSIA KINI

Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) menggesa kerajaan memberikan pinjaman bagi membiayai mahasiswa negara ini di Mesir secara automatik di semua peringkat.

Presidennya Datuk Ibrahim Ali berkata, ini kerana golongan Melayu dan Bumiputera dijamin kemudahan itu, termasuk biasiswa seperti termaktub dalam hak-hak istimewa dalam Fasal 153 Perlembagaan Persekutuan.

"(Lagi pun) kos belajar di Mesir pula amat rendah dan tahap mutu pelajaran begitu tinggi," katanya yang juga anggota parlimen Pasir Mas.

Dalam satu kenyataa pagi ini, Ibrahim berkata, dalam bidang perubatan misalnya, kosnya hanya sekitar RM2OO,000 hingga RM25O,000 berbanding di negara ini yang hampir RM6OO,000.

Manakala di United Kingdom, Ireland dan Australia pula mencecah RM1,2 juta, tambahnya.

"Oleh kerana ramai yang mengambil jurusan perubatan, bilangan anak Melayu masih rendah dan negara tidak mencukupi doktor, wajarlah kerajaan membiayai pinjaman secara automatik agar semua pelajar dapat kembali belajar di Mesir," katanya.

Sementara itu, Ibrahim juga menggesa kerajaan segera menubuhkan pasukan petugas khas bagi membantu pelajar sama ada yang pulang ke negara ini atau yang masih berada di sana.

"Perkara pokok, pelajar-pelajar hendaklah diberi peluang kembali ke Mesir untuk meneruskan pelajaran mereka sehingga tamat," katanya.

Tiada ulasan: