Selasa, 15 Februari 2011

Pensyarah, Imam Muda terima anugerah Maulidur Rasul

Mohd Sabri Said

GEORGETOWN: Johan program realiti TV Imam Muda, Mohamad Ashraf Mohd Ridzuan dan pensyarah Falkuti Sains Kimia Farmasi Univesiti Sains Malaysia (USM), Zhari Ismail mendapat anugerah khas Maulidur Rasul sempena Sambutan Maulidur Rasul 1432H peringkat Negeri Pulau Pinang yang di adakan di Dewan Sri Pinang pagi tadi.

Mereka mendapat cenderahati tanda satu penghargaan dari Kerajaan Negeri kerana berbakti pada negeri, negara serta meningatkan martabat Islam mengikut cara masing-masing.

Semua anugerah khas itu disampaikan Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang, Tun Dr. Abdul Rahman Abas. Hadir sama Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang (Maipp), Ustaz Elias Zakaria, Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Datuk Mansor Othman, Exco Agama Kerajaan Negeri, Abdul Malik Kasim dan Speaker Dewan Undangan Negeri (Dun) Datuk Abdul Halim Husain.

Mohamad Asyraf yang kini sedang menyambung izajah pengajian sarjana Syariah di Univesiti Malaya pernah diberikan penghormatan menjadi imam di Masjid Wilayah Persekutuan sejurus menjuari rancangan Imam Muda musim pertama lalu.

Menurutnya, anugerah yang diperolehi menambahkan semangatnya untuk terus berbakti pada Islam pada masa depan.

Namun apa pun katanya, penganugerahan itu merupakan satu sanjungan yang tidak terhingga daripada sebuah kerajaan kepada pendakwah yang bekerja kuat untuk meningkatkan syariat yang sedia ada.

"Saya bersyukur kerana mendapat anugerah ini dan berharap ia dapat menyuntik semangat baru demi memastikan syariat Islam mencapai kemenangan," ujarnya.

Seorang lagi yang mendapat anugerah khas tahun ini, Zhari menambah, beliau tidak menyangka akan memperolehi anugerah tersebut.

Kepada Kerajaan Negeri tambahnya, ia satu pengiktirafan yang tidak terhingga terhadap bidang sains yang menjadi minatnya sejak kecil.

Beliau yang juga pernah melibatkan diri dengan tugasan luar berperanan sebagai pemeriksa luar untuk calon PhD dan M. Sc dari Univesiti Malaya, Univesiti Kebangsaan Malaysia, Univesiti Sains Malaysia dan Univesiti Putra Malaysia.

"Ianya satu pengiktirafan yang tinggi dalam bidang sains dan merupakan satu usaha yang bagus," jelasnya.

Sambutan Maulidur Rasul tahun ini menyaksikan 46 kontijen mengambil bahagian mengelilingi Dewan Sri Pinang sejauh satu kilometer bermula jam 8.30 pagi.

Perarakan tahun ini diketuai oleh Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Datuk Mansor Othman.

Selain peserta orang ramai juga disajikan dengan persembahan nasyid dari Penjara Pulau Pinang iaitu johan Festival Nasyid Peringkat Negeri, alunan ayat-ayat Al-Quran dari Adik Awatif Abdul Majid selaku Johan Tilawah Al-Quran Sekolah Menengah Pulau Pinang serta penceramah dari Jabatan Agama Islam Kedah, Sheikh Faisol Omar.

Tiada ulasan: