Isnin, 7 Februari 2011

Kajian: Kedaulatan undang-undang semakin buruk

MALAYSIA KINI

Kedaulatan undang-undang di Malaysia menjadi semakin buruk tahun lepas, demikian menurut kajian yang menyenaraikan kedudukan 16 negara Asian mengikut tahap kebebasan masing-masing.

Laporan Petunjuk Kebebasan Asia 2010 juga memberikan lebih markah kepada Malaysia daripada aspek kebebasan badan kehakiman, dengan 5.3 mata berbanding hanya 3 pada 2009.

azlanBagaimanapun, ia menyatakan kebebasan mahkamah masih kuat dipengaruhi kerajaan melalui badan eskekutif.

Daripada skala 1 sampai 10, Malaysia juga terus teruk dalam melindungi hak asasi manusia yang jatuh menjunam daripada 5 mata pada 2009 kepada 1.72 mata pada 2010.

Laporan itu mengukur kebebasan daripada perspektif liberal dan mengumpulkan data daripada index yang dihormati yang memberi kesan kepada kepercayaan liberal.

Dikeluarkan oleh Yayasan Friedrich Naumann untuk Kebebasan (FNF) yang berpengkalan di Jerman, ini merupakan edisi kedua laporan tahunan yang dikeluarkan sejak 2009.

Laporan itu turut menyatakan "kekurangan yang hebat dari segi perlindungan hak asasi" di Malaysia, merujuk kepada pelaksaan hukuman bunuh dan penghukuman berdasarkan orientasi seksual, dengan menyebut perbicaraan kes Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Tiada ulasan: