Selasa, 8 Februari 2011

Isu Panas Pegawai Kanan Majlis Ugama Islam Dan Adat Resam Melayu Pahang Di 'Tangkap Khalwat'.....

PAHANG DAILY

KUANTAN - Orang ramai di bandar ini menggesa Pengarah Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) yang baru, Dato' Hj. Muhammad Ubaidullah (foto) untuk mengambil tindakan segera untuk mendakwa seorang Pegawai Kanan Majlis Ugama Islam & Adat Resam Melayu Pahang (MUIP) yang ditangkap khalwat.

Segala bukti dan kertas pendakwaan terhadap individu terbabit telah pun disiapkan, cuma semua pihak kini keliru kenapakah Bahagian Pendakwaan JAIP masih menyimpan fail tersebut.

Pegawai terbabit telah ditangkap bersama pasangannya yang juga kakitangan di MUIP November tahun lalu, di Hotel Grand Contienantal Kuantan. Malah, operasi penangkapan telah dilakukan sendiri oleh Pegawai Penguatkuasa JAIP.

Hasil tangkapan tersebut, siasatan telah dilakukan oleh pihak terbabit dan ternyata pasangan berkenaan bukanlah "muhrim yang sah" dan ternyata melakukan maksiat di hotel tersebut.

Namun, anehnya selepas sekian lama menunggu pendakwaan masih belum dijalankan hingga ke saat ini. Entah apa yang berlaku agaknya, tiba-tiba isu tersebut sengaja dipendamkan begitu sahaja. Malahan terdapat maklumat mengatakan bahawa kes itu akan ditukar kepada "berkahwin diluar kawasan" bagi tidak memalukan Pegawai Kanan MUIP berkenaan.

Tindakan ini adalah tidak adil kepada umat Islam di negeri ini. Malah, selama ini setiap tangkapan yang dibuat terhadap orang awam begitu pantas sekali JAIP menyiapkan kertas siasatan dan pendakwaan.

Namun, apabila melibatkan seorang pegawai yang ada kedudukan dalam agensi agama di Pahang mereka seolah-olah tidak berani untuk meneruskan pendakwaan tersebut.


Janganlah rosakkan nama Jabatan Agama Islam dengan isu panas ini

[Ternyata apa yang berlaku ini amat mengecewakan umat Islam sebenarnya. Sudahlah semua media arus perdana dihalang membuat laporan kes ini, menyebabkan tidak ramai yang mengetahui insiden tersebut.

Kini mereka cuba pula untuk menyelamatkan seorang individu yang jelas telah melanggar undang-undang malah agama Islam itu sendiri. Undang-undang sengaja mahu dipermainkan oleh pihak terbabit. Justeru itu, besar harapan kita agar Pengarah JAIP yang baru itu dapat melakukan sesuatu untuk menyelamatkan imej JAIP itu sendiri hendaknya.

Janganlah cuba menutup kesalahan yang jelas bertentangan dengan agama semata-mata mahu menjaga nama baik individu serta jabatan agama itu sendiri].

Tiada ulasan: