Khamis, 17 Februari 2011

Hapus Tol, Bukan Kurangkan- Azan Ismail

TVS NEWS


SHAH ALAM : Penurunan kadar tol dibeberapa lebuhraya yang diumumkan kerajaan Barisan Nasional adalah tidak wajar.

Sebaliknya kerajaan Pakatan Rakyat menyarankan agar semua bayaran tol lebuhraya dihapuskan serta merta.

Ini berikutan pemotongan subsidi yang telah dikenakan terhadap rakyat menerusi petrol, gas dan minyak masak sepanjang tempoh pemerintahan Umno-Barisan Nasional (BN).

Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail yang dihubungi Tv Selangor berkata penarikan subsidi petrol kerajaan sebanyak empat kali sehingga awal tahun ini berjaya menjimatkan lebih daripada RM25 bilion.

"Daripada RM25 bilion ini sepatutnya boleh digunakan untuk mengambil alih semua tol-tol dan lebuhraya yang ada termasuk Lebuhraya Pantai yang terbaru ini. Harganya tidak sampai tahap itu. Paling tinggi RM10 bilion hingga RM15 bilion sahaja. Maknanya kalau ambil alih tidak perlu bayar tol," kata beliau.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini mengumumkan kadar tol semasa RM1.60 di Plaza Tol Petaling Jaya Selatan 2 (PJS 2), kawasan antara Petaling Jaya Selatan dan Kampung Medan, akan diturunkan daripada RM1.60 kepada RM1 berkuatkuasa esok.

Pengumuman ini merupakan kali ketiga kerajaan Malaysia menurunkan kadar tol sejak Bajet 2011 dibentangkan Oktober lalu.

Azan yang juga Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri Terengganu turut mempersoalkan pendirian Perdana Menteri yang tidak konsisten sebelum ini berhubung dasar ekonomi "Buku Jingga" yang diperkenalkan kerajaan Pakatan Rakyat.

Jelasnya, dakwaan negara akan muflis jauh sekali tersasar sebaliknya kerajaan pusat giat menciplak pendekatan tersebut.

"Najib sebagai Perdana Menteri selama ini tidak tahu akan perkara ini. Beliau hanya mengambil alih tampuk pemerintahan tanpa mengetahui secara khusus. Maknanya pentadbiran Najib turut tertipu oleh kroni yang selama ini mengaut keuntungan daripada kesusahan rakyat," jelas Azan.

Tambah beliau, ini termasuk pemberian subsidi yang dimanipulasikan segelintir pihak.

Azan yang sering mengutarakan pandangan sudut ekonomi Pakatan Rakyat turut melabel kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) sebagai "pak turut" tanpa sensitif terhadap kepentingan umum.

Jelasnya lagi, keperluan asas yang semakin mahal saban hari membuktikan ketidakcekapan pentadbiran kerajaan sedia ada justeru secara senyap mengakui relevannya dasar "Buku Jingga".

Azan juga tidak menolak taktik memancing undi oleh Umno-BN menjelang spekulasi Pilihanraya Umum Ke 13 yang bakal diadakan tidak lama lagi.

Namun jelasnya, kini kerajaan tidak mudah untuk memanipulasi kepintaran rakyat berikutan pemahaman lebih komprehensif terhadap isu subsidi dan dasar ekonomi negara.

Tiada ulasan: