Jumaat, 4 Februari 2011

Dr Mahathir bertukar wajah lagi

Oleh Aspan ALias

Isu perkauman semakin hari semakin panas dan ianya dipanaskan lagi oleh pemimpin-pemimpin veteran kita dan yang terakhir ialah oleh Dr Mahathir sendiri. Akhir-akhir ini Dr Mahathir sering memberikan kenyataan yang agak keterlaluan dengan membangkitkan semangat perkauman seperti yang pernah beliau lakukan semasa beliau mengkritik Tunku Abd Rahman setelah beliau (Mahathir) kalah di tangan PAS pada tahun 1969 dahulu.

Semasa beliau kecewa kerana kekalahan beliau pada pilihanraya itu Dr Mahathir telah membangkitkan semangat orang Melayu dengan menuduh yang Bapa Kemerdekaan itu telah melalaikan orang Melayu dan terlalu pro Cina dan bangsa-bangsa bukan Melayu. Kekalahan beliau dalam plihanraya itu membuatkan beliau menuding jari kepada semua orang kecuali pada diri beliau sendiri dengan menyibarkan surat terbuka menghentam Tunku dan menuduh Tunku dengan berbagai-bagai tuduhan yang menyakitkan. Surat terbuka itu telah dihantar kepada semua rakyat semata-mata untuk mengajak rakyat menjatuhkan Tunku.

Sikap ultra beliau telah menjadikan beliau diikuti oleh orang Melayu khususnya ahli-ahli UMNO dan ini merupakan strategi politik beliau yang sangat berkesan baginya. Dr Mahathir mengkritik keras Tunku kerana mewujudkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan menuduh Tunku sebagai pemimpin kuku besi dan tidak demokratik. Mahathir menentang ISA dengan kuatnya sehinggakan Tunku terpaksa memecat beliau dari keahlian UMNO. Tetapi Akta itu jugalah yang diperketatkan beliau setelah beliau mendapat kuasa dan ramai dikalangan ahli politik yang tidak sebulu dengannya ditahan dibawah ISA.

Beliau bertindak berdiri diatas pentas PAS semasa pilihanraya Kecil Kapar apabila ADUN Hamzah Alang meninggal dunia. Pada beliau UMNO tidak ada gunanya langsung dan menuduh Tunku meminda undang-undang seperti menukar seluar dalam sahaja. Dr Mahathir menzahirkan perasaan marahnya kepada bangsa Cina yang telah memihak kepada PAS didalam pilihanraya umum 1969 di Kawasan Kota Setar yang telah menyebabkan kekalahan beliau dengan majoriti melebihi seribu undi. Pemimpin PAS yang telah mengalahkan beliau tidak lain dari Mursyidul Am PAS semasa itu, Hj Yusuf Rawa.

Semasa beliau didalam pemecatan beliau adalah orang yang paling hampir dengan pergerakkan pelajar dan salah seorang darinya ialah Anwar Ibrahim dan Dr Mahathir menggunakan pelajar-pelajar untuk berdemonstrasi dan semasa itulah bermulanya budaya demonstrasi jalanan pelajar-pelajar dan Mahasiswa di pusat-pusat pengajian tinggi. Hubungan Anwar dengan Mahathir memang begitu baik dan Dr Mahathir merupakan orang yang menjadi ikutan Mahasiswa semasa itu.

Kegiatan Mahasiswa hanya dikekang dengan Akta Universiti dan Kolej yang diperkenalkan oleh Dr Mahathir sendiri setelah Tun Razak melantik beliau menjadi Menteri Pelajaran apabila beliau kembali kepangkuan UMNO pada tahun 1973 apabila beliau diterima sebagai ahli UMNO diRawang setelah permohonannya ditolak oleh semua cawangan UMNO diKedah.

Ramai diantara Mahasiswa yang berdemonstrasi diatas galakkan beliau dan membantu beliau dibalas dengan menyumbat mereka kedalam kem tahanan dikemunting, Perak.

Setelah mendapat mandat dan kuasa yang diberikan oleh parti dan kerajaan Dr Mahathir akhirnya menjadi Perdana Menteri dan imej pro Melayu beliau mulai pudar dan beliau sudah bertukar wajah menjadi seorang pemimpin yang liberal, malahan beliau merasa rimas dengan dasar mengutamakan Melayu sebagai yang diperuntukkan oleh Dasar Ekonomi Baru (DEB). Beliau tidak lagi selesa dengan dasar memberikan tongkat kepada orang Melayu dan beliau mahukan tongkat untuk orang Melayu dan Bumiputra itu dibuang.

Walaupun DEB belum selesai dilaksanakan kerajaan pimpinan beliau sudah mula menekankan kepada dasar pembangunan jangka panjang tanpa memberikan tumpuan kepada dasar ‘social dan economic engineering’ yang terkandung didalam DEB itu. Unit penyertaan Bumiputra didalam semua bank-bank dan Kementerian-kementerian serta Jabatan-jabatan kerajaan ditutup. Dr Mahathjir mahukan pembangunan ‘express’ yang telah menghasilkan banyak elemen negatif kepada negara dan rakyat.

Yang penting bagi beliau negara mesti dihiasi dengan bangunan yang tinggi-tinggi dan semuanya mesti ditunjukkan sebagai yang terpenjang dan tertinggi serta terbesar didalam dunia. Dengan pembangunan yang tidak terancang projek-projek ‘express’ yang mega-mega telah memaksa kita mengimport ‘capital goods’ yang terlalu banyak hinggakan kos pembinaan sesuatu projek itu telah melibatkan perbelanjaan yang dua atau tiga kali ganda dari harga yang sebenarnya.

Selain dari itu pengimportan ‘capital goods’ yang begitu ‘massive’ telah menyebabkan kejatuhan nilai mata-wang kita dan hasilnya matawang kita telah dirobek oleh spekulator matawang antarabangsa dan krisis kewangan pun melanda negara kita tanpa kawalan.

Oleh kerana pembangunan hendak dilakukan dengan cepat maka proses tender terbuka mula dilupakan dan digantikan dengan proses rundingan terus dan disinilah bermulanuya budaya rasuah yang keterlaluan dan pemimpin-pemimpin kita terlibat dengan penyalaha gunaan kuasa dan rasuah yang begitu besar. Ketirisan yang begitu jelas dalam jumlah yang ratusan billion berlaku dan rakyat sedang membayar segala kos ketirisan pada hari ini.

Subsidi-subsidi kepada rakyat yang memerlukan dihapuskan tetapi segelintiran orang-orang yang teristimewa telah mengambil kesempatan diatas segala pengorbanan rakyat yang ramai ini. Dengan keadaan ini maka timbul pula masalah yang baru; iaitu pengecilan kelas menengah rakyat yang dibina oleh DEB yang telah menampakkan kejayaan sebelum Dr Mahathir mengambil alih tampuk kuasa negara.

Banyak lagi yang boleh diulas tentang isu Dr Mahathir dengan dasar pembangunannya. Tetapi kali ini kita hendak memahami siapa Dr Mahathir yang sebenarnya. Persoalan ini timbul kerana penampilannya yang berbeza dengan keadaan dan masa. Disatu masa beliau seorang yang berjuamg untuk Melayu tetapi dalam masa yang berlainan beliau adalah penyekat kepada dasar-dasar yang membina kemajuan orang Melayu.

Beliau meminta supaya Melayu tidak pakai tongkat. Mungkin elok jika kita tidak menggunakan tongkat itu, tetapi tongkat itu jangan dibuang. Tongkat itu patut disimpan dahulu kerana mungkin tiba masanya kita memerlukan tongkat itu…semula...jadi janganlah dibuang.

Dalam zaman pesaraannya Dr Mahathir kini kembali memakai baju Ultra Melayu, baju yang beliau pernah pakai sebelum mendapat kuasa dahulu. Didalam ucapannya beru-baru ini beliau telah mengingatkan bangsa lain supaya tidak lagi mengingati negara dari mana datuk nenek mereka datang. Ucapan beliau ini membayangkan yang beliau begitu was-was dengan generasi baru ini jika masih mengingati dan menganggap mereka masih menganggap negara dari mana datuk nenek mereka datang dahulu sebagai tempat untuk menempatkan kesetiaan mereka.

Dr Mahathir tidak sepatutnya menyebut isu sensitif seperti itu kerana kita hendak mengelakkan dari generasi muda kaum Cina terutamanya untuk membalas dengan mengingati Dr Mahathir sendiri dengan negara dari mana datuk nenek beliau datang dahulu. Kita tidak mahu memanjangkan isu yang boleh memecahkan keharmonian rakyat negara ini.

Sebenarnya Dr Mahathir seorang yang amat bijak tetapi kebijaksanaan beliau itu tidak dapat dimunafaatkan oleh rakyat yang inginkan perpaduan dan kehidupan muhibbah dalam negara kosmopolitan ini.

http://aspanaliasnet.blogspot.com/

Tiada ulasan: