Selasa, 15 Februari 2011

Demo Interlok: Hindraf minta 'bantuan' KDN

MALAYSIA KINI

Barisan Bertindak Hak Hindu (Hindraf) mahu bertemu dengan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar untuk membincangkan rancangan mereka mengadakan perarakan pada 27 Februari nantu untuk membantahan penggunaan novel Interlok di sekolah-sekolah.

NONEDalam suratnya kepada Ismail hari ini, pengerusinya yang dalam pelarian P Waythamoorthy (kanan) berkata, mereka bimbang terdapat agen provokasi yang mungkin dihantar oleh Umno untuk menggangu acara itu.

Katanya, oleh kerana rancangan perarakan pada Mac ini berniat baik dan aman, polis patut melaksanakan tugas mereka memastikan tiada kejadian yang tidak baik berlaku.

"Jika kamu enggan buat apa yang patut, kami letakkan tanggungjawab untuk segala insiden buruk yang mungkin berlaku dan kamu dianggap cuai dalam menjamin keselamatan orang ramai yang tidak bersalah, yang membantah secara aman," tulisnya dalam sepucuk surat.

Acara itu, digelar Solidarity March Against Umno Racisme (Perarakan Solidariti Menentang Perkauman Umno) dijadual diadakan di KLCC di ibu negara. Tujuan utamanya bagi membantah tindakan Kementerian Pelajaran yang mengekalkan penggunaan novel kontroversi Interlok.

Pengkiritik - terutama daripada pemimpin dan aktivis kaum India - menolak teks sastera itu dengan anggapan ia sensitif dan memberikan gambaran buruk terhadap masyarakat itu.

Tiada ulasan: