Jumaat, 25 Februari 2011

Ahli kimia: Arahan datang dari KP

MALAYSIA KINI

Perbicaraan kes liwat terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim diteruskan hari ini dengan sesi soal balas ke atas ketua unit paterniti DNA Jabatan Kimia, Nor Aidora Saedon.


Sesi soal balas hari ini adalah penting kerana Nor Aidora telah memberi keterangan bahawa DNA yang dianalisanya diambil dari sebuah botol air mineral, tuala, berus gigi milik 'Lelaki Y'.

Semalam, pertahanan berjaya mengumpulkan beberapa keraguan mengenai keadaan dan perkhidmatan daripada peralatan DNA yang digunakan dalam menganalisis sampel diambil dari pengadu sodomi Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Mahkamah terakhir juga mendengar seorang polis UNK Fauziah Che Mat kesaksian pada tujuh orang dan kereta yang kelihatan masuk dan keluar daripada kondominium Desa Damansara pada tarikh 26 Jun 2008.

Mereka yang dikenalpasti termasuk Anwar dan Saiful.

NONESementara itu, ketika disoal balas oleh peguam Ram Karpal Singh,
Nor Aidora berkata beliau pernah memberi keterangan dalam 15 kes termasuk kes jenayah dan syariah.

Katanya, Genetic Analyser 3130 XL yang dikeluarkan oleh Applied Biosystem, telah digunakan untuk melakukan analisis DNA dalam kes ini.

Analisis statistik, katanya, adalah penting untuk menyokong bukti, dan ia digunakan jika ada kesepadanan.

Dalam kes ini, kata Nor Aidora berkata, beliau menggunakan data statistik.

Beliau berkata, laporan kimia yang disediakannya adalah untuk dibaca bersama dengan laporan Dr Seah Lay Hong.

Nor Aidora berkata, pejabatnya terletak kira-kira lima meter dari pejabat Dr Seah.

Katanya, pada 17 Julai 2008, beliau menerima item tersebut dari DSP Jude Pereira selepas jam 6 petang.

Katanya, beliau biasanya pulang pada jam 6 petang tetapi ketua pengarah Jabatan Kimia mengarahnya mengendalikan kes tersebut.

Biasanya, kata Nor Aidora, ketua seksyennya, Lim Tong Boon yang akan memberi tugasan tetapi arahan tersebut datang terus dari ketua pengarah.

Katanya, ketua pengarah memanggil sekitar waktu makan tengahari berkenaan dan memintanya mengendalikan satu "kes besar dan berprofil tinggi".

Tiada ulasan: