Khamis, 6 Januari 2011

Tutup sahaja TV3,: Usaha strategik naikkan sentimen Melayu dan benci Pakatan Rakyat

Oleh SanggahTokSago

Menonton TV3 dalam slot Buletin Utama malam begitu menyakitkan hati. Media tv itu benar-benar diperalat, diperkuda dan dirogol semahu-mahunya oleh Umno-BN dalam memekikkan dakyah dan propaganda mereka kepada rakyat. Sungguh menusuk-nusuk jantung saya malam ini!

Dimulakan isu kematian Teok Beng Hock yang tidak diketahui dibunuh atau dia membunuh diri; diikuti secara panjang jela dan beragenda jahat laporan tentang wujud kononnya pertentangan antara Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim dengan Sultan dalam isu pelantikan SUK Kushrin Munawi; dan kemudian diakhiri gambaran bangkitnya rakyat Selangor mengutuk Khalid, Kerajaan Selangor dan "kebiadapan" Adun Batu Muda.

Sudut paparan kemera menunjukkan seolah-olah begitu ramai penunjuk perasaan berarak dari Dataran Shah Alam menunju Bangunan SUK yang diketuai bekas pemimpin muda PKR, Hamidzun Khairuddin, yang mengetuai Gerakan Anti Penyelewengan Selangor (Gaps) atas nama NGO. Perkasa juga menumpang sekaki bersama MCA. Hamidzun dilihat macam jadi alat Umno. Tentu dapat upah daloam pelbagai bentuk. Bersungguh nampaknya membaca memo0randum di hadapan TV3.

Mereka berarak dengan bebas, tanpa ditembak gas pemedih mata, dan tanpa disembur pancut air berasid oleh FRU. Tentulah tunjuk perasaan itu tak dapat permit macam pakatan rakyat juga. Adakah tak boleh kita kata bahawa Polis berat sebelah? Atau adakah Polis sudah membelasah terlebih dahulu penunjukan perasaan itu, sudah memandikan mereka dengan air asid atau sudah mencucuh ke lubang hidung dengan gas pemedih mata?

Kelihatan mereka berarak tenang. Tiada gangguan dari Polis. Agaknya mereka pengikut 1Malaysia. Mereka penyokong Najib. Lebih-lebih lagi mereka anak Perkasa yang mempertahankan Melayu, raja Melayu dan Ketuanan Melayu.

Memang meluat. Eloklah tutup sahaja siaran TV3. Kalau ditinjau RTM pula maka bertambah sakit hati lagi menonton berita-berita haprak tentang Umno-BN yang kini sesak nafas, nazak dan perlukan oksigen lebih. Umno digambarkan mendapat sokongan kuat dari rakyat tetapi di luar gelanggang tv, akhbar, mereka takut kepada Anwar Ibrahim.

Umno-BN bimbang jika tidak digantung Anwar dan sekutunya, boleh mengugat parti yang dikata Tun Mahathir Mohamad sebagai usus busuk. Jika PAS tidak diajak segera bersatu dalam BN, maka Najib khuatir ucapannya untuk pertahan kulit dan daging tak terpisah bercerai, tak jadi kenyataan. Inilah penakut dan kecutnya Umno-BN berdepan kebangkitan rakyat.

Tahniah saja kita ucapkan kepada TV3, RTM, Utusan 1Malaysia, Kumpulan Media Prima, WikiLeaks yang melaporkan secara salah, tak beretika kerana ia upaya membangkitkan kemarahan rakyat. Tahniah juga, kepada agensi-agensi dan menteri terbabit dengan kenaikan harga beberapa barangan keperluan semalam dan sebelum ini.

Tindakan itu melajukan lagi rakyat faham betapa teruknya BN, rakusnya Umno dan ia WAJIB diturunkan dalam PRU-13 nanti.

Tiada ulasan: