Sabtu, 8 Januari 2011

Slogan 1Malaysia sandaran tuntutan makan diri BN

oleh: Mat Zain Mat Isa

Sudah lebih dua minggu isu larangan penggunaan logo 1Malaysia di Selangor tercetus. Namun sehingga rencana ini ditulis (3 Januari), ia masih menjadi bahan manipulasi pelbagai pihak, terutamanya media arus perdana pro-Barisan Nasional (BN).

Isu berkenaan dilaporkan menjadi pertikaian umum ekoran arahan dikeluarkan pihak Majlis Daerah Kuala Langat (MDKL) kepada pemilik sebuah kedai serbaneka di bandar berkenaan agar menurunkan logo 1Malaysia yang dipasang di kedai itu.

Tidak perlu dipertikaikan betapa para pemimpin dan pendukung parti itu adalah pihak paling terkedepan menjulang dan memanjangkan isu berkenaan. Buktinya, hampir tiada parti komponen BN, khususnya di Selangor yang tidak terlibat menzahirkan reaksi melebih-lebih mereka dalam isu ini.

Himpunan memprotes, laporan polis dan penyerahan memorandum bantahan terhadap kerajaan Selangor dimulakan Umno dan MIC. Ia kemudiannya dipanaskan kembali oleh himpunan dengan maksud sama oleh MCA pula.

BN kelihatan benar-benar menemui peluang sangat baik untuk mengganyang kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat (Pakatan) menggunakan isu ini. Selain larangan itu dianggap langkah mengenepikan aspirasi nasional, Pakatan juga didakwa terdesak membendung penerimaan rakyat terhadap BN yang kononnya semakin meningkat.

Sementara larangan mempamer logo 1Malaysia di Selangor itu seakan banyak menguntungkan BN, isu-isu lain membabitkan slogan sama tidak semestinya memihak parti pemerintah yang melaungkan slogan itu. Beberapa kes berlaku dalam seminggu ini malah seakan menggambarkan betapa slogan yang dipelopori Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak itu, seolah-olah semakin bertukar menjadi hujah yang bakal memakan diri BN pula.

Apa yang timbul ekoran kejayaan pasukan bolasepak negara menjulang Piala Suzuki AFF adalah contoh. Seluruh rakyat negara ini tanpa mengira kaum, agama dan pegangan politik bersepakat meraikan kejayaan julung kali skuad negara, sekaligus menamatkan penantian 14 tahun sepanjang kejohanan itu.

Namun tanpa diduga rupa-rupanya ada rakyat negara ini yang meraikannya dengan perasaan terkilan. Semuanya hanya kerana nama Harimau Malaya yang digunakan anak buah K. Rajagobal.

“Ini adalah pasukan negara. Mengapa kami di Borneo seolah-olah dipinggirkan? Ke mana perginya konsep 1Malaysia?”, terjah Timbalan Presiden Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO), Datuk Wilfred Bumburing.

Beliau menganggap penggunaan istilah Harimau Malaya seolah-olah tidak mahu konsep 1Malaysia diterapkan dalam bidang sukan. Bahkan, Ahli Parlimen Tuaran itu turut mencadangkan agar Sabah dan Sarawak membentuk pasukan bola sepak berasingan diberi nama Harimau Borneo untuk menyertai kejohanan sama.

Hujahnya itu turut dikongsi Pembantu Menteri Belia dan Sukan negeri, Datuk Jahid Jahim dan Presiden Majlis Belia Sabah, Kevin Lim.

Nampak bagaimana slogan 1Malaysia telah dijadikan sandaran utama hujah pemimpin komponen BN itu sendiri?

Slogan kebanggaan Najib dan para pendukung BN itu juga sebelum ini telah menjadi ‘paku buah keras’ buat Presiden Umno itu. Gara-gara tindakan beberapa pegawai Perdana Menteri yang didakwa mengarahkan kepimpinan gereja Bishop Katolik Bukit Nanas, Kuala Lumpur mengalihkan patung salib dan simbol lain dari lokasi majlis dihadiri Najib sempena Krismas baru-baru ini, beliau dikritik pelbagai pihak.

Arahan itu didakwa turut melibatkan larangan melakukan upacara sembahyang dan nyanyian lagu-lagu pemujaan di majlis anjuran Persekutuan Kristian Malaysia (CFM) itu. Para pengkritik menganggapnya halangan kebebasan beragama dan dikhuatiri boleh menjejaskan hubungan antara kaum di negara ini.

Lebih menarik, arahan itu sendiri dianggap satu pengkhianatan terhadap slogan berbilang etnik dan agama sepertimana ditekankan dalam 1Malaysia yang dijaja penuh ghairah oleh Najib sendiri. Apakah beliau bersedia memohon maaf atas keterlanjuran para pegawainya itu?

Jika pun beliau berbuat demikian nanti, apa yang pasti setakat itu slogan 1Malaysia telah menyediakan ruang untuk pelbagai pihak kembali mengasak kepimpinan beliau.

Sebelum ini pun sudah ada beberapa kes di mana pelbagai kelompok rakyat, terutama kalangan bukan Melayu, sering menjadikan slogan 1Malaysia sebagai alasan mewajarkan berbagai tuntutan dan desakan mereka untuk disempurnakan kerajaan.

Kontroversi yang menyelubungi novel Interlok baru-baru ini juga tidak terlepas dari nilaian berkaitan slogan kebanggaan BN itu. Beberapa pemimpin MIC telah menyuarakan desakan agar novel karangan Sasterawan Negara Dato’ Abdullah Hussain itu sama ada ditarik balik cadangan penggunaan sebagai teks wajib kesusasteraan Melayu untuk Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau satu bab daripadanya digugurkan.

Buku diterbitkan pada 1971 itu dikatakan mengandungi beberapa tulisan mengganggu sensitiviti masyarakat India, terutama apabila ia menyentuh sistem kasta diamalkan mereka.

Dalam mempertahankan desakan itu juga kedengaran suara mengaitkan penggunaan novel tersebut tidak selari dengan konsep 1Malaysia dilaungkan kerajaan.

Kita jangka selepas ini banyak lagi isu dan perkembangan yang bakal menjadikan konsep tajaan BN itu sebagai sandaran untuk pelbagai pihak mendesak BN memenuhi tuntutan dan desakan mereka.

Tiada ulasan: