Isnin, 17 Januari 2011

Selangor Wujud Tabung Khas Bantu Bekas Pekerja Islam Di Premis Minuman Keras

Oleh Suara Keadilan

KI14Kerajaaan Selangor prihatin dengan perbincangan mengenai pelaksanaan Enakmen Jenayah Syariah yang tidak membenarkan umat Islam bekerja di premis-premis dan pusat hiburan yang menjual minuman keras.

Kami telah meminta ahli Exco negeri, YB Datuk Dr Hasan Mohamed Ali, YB Yaakob Sapari, YB Dr Halimah Ali dan YB Hajjah Rodziah Ismail untuk menubuhkan satu sekretariat yang akan mengadakan perjumpaan dengan Lembaga Zakat Selangor (LZS) bagi membincangkan isu ini.

LZS akan diminta untuk bersama-sama menubuhkan satu tabung khas demi membantu pekerja beragama Islam yang sedar untuk meninggalkan pekerjaaan di premis-premis dan pusat hiburan yang menjual minuman keras.

Kerajaan Negeri sedar kebanyakan orang Islam yang bekerja di tempat sedemikian membuat keputusan tersebut atas sebab ekonomi. Oleh itu, tabung ini akan memainkan peranan agar mereka tidak akan terbeban dengan penguatkuasaan undang-undang ini.

Kami menghormati Enakmen Jenayah Syariah yang bertujuan memelihara umat Islam untuk mencari rezeki yang halal; pada masa yang sama, sebagai kerajaan prihatin dan adil, kita perlu memberi tempoh yang cukup kepada semua pihak termasuk pemilik premis dan pekerja yang terlibat.

Justeru itu, saya akan mengadakan pertemuan dengan semua Datuk Bandar dan Yang Dipertua pihak berkuasa tempatan Isnin depan untuk mendapat pandangan mereka bagi memastikan penguatkuasaan Enakmen tersebut dilaksanakan dengan baik dan berkesan.

TAN SRI ABDUL KHALID IBRAHIM
MENTERI BESAR SELANGOR

Tiada ulasan: