Sabtu, 22 Januari 2011

Orang Asli Buat Laporan Polis Terhadap Satim Diman

KELAB GREENBOC

Orang Asli kesal kenyataan YB

BANTING – Bekas Timbalan Presiden Persatuan Orang Asli Semenanjung Malaysia (POASM) Arif Embing membuat laporan di Ibu Pejabat Polis (IPD) Kuala Langat Isnin lalu menafikan kenyataan masyarakat itu mendapat bantuan 100 peratus dalam bidang pendidikan.

Arif membuat laporan itu susulan kenyataan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Serdang, Datuk Satim Diman yang berkata kerajaan melalui Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) memberi bantuan sepenuhnya kepada masyarakat itu termasuk pengangkutan ke sekolah.

Arif berkata, mana-mana pihak yang ingin mengeluarkan kenyataan perlu bercakap mengikut fakta yang tepat.

“Dengan kenyataan demikian nampak seolah–olah Orang Asli tidak perlu mengeluarkan sebarang bayaran tetapi perkara yang berlaku adalah sebaliknya.

“Saya terpanggil untuk menyangkal kenyataan itu, kebanyakan Orang Asli tidak berpuas hati dengan kenyataan tersebut sedangkan masih terdapat di antara mereka terpaksa bersusah payang menanggung pendidikan anak–anak mereka”, katanya.

Seorang pelajar lepasan SPM, Rohaiza Botot, 18, berkata, dia turut tidak setuju dengan kenyataan tersebut kerana persekolahan adiknya ditanggung sepenuhnya oleh ibu bapanya.

Menurutnya, tidak ada istilah bantuan 100 peratus dalam pendidikan untuk Orang Asli kerana kebanyakan ibu bapa masih membayar pelbagai bayaran untuk memberi pendidikan anak–anak di sekolah.

“Sekiranya kerajaan ingin membantu masyarakat Orang Asli bantuan 100 peratus, seharusnya dilakukan dengan jelas dan tidak disalahertikan”, katanya ketika ditemui di Bangunan Pejabat Koperasi Pembangunan Daerah Kuala Langat Berhad, semalam.

Bagi Suriana anak Perat, 23, dia tidak menyokong kenyataan berkenaan kerana sememangnya anak – anak Orang Asli masih tidak diberi bantuan pendidikan sepenuhnya.

Menurutnya, ramai ibu bapa yang terpaksa bekerja keras mencari duit semata mata untuk memberi pendidikan kepada anak–anak.

“Walau bagaimanapun, sekiranya kerajaan melalui jabatan berkaitan ingin menyalurkan 100 peratus bantuan dalam pendidikan ianya perlu diberi kepada semua Orang Asli,” katanya. -SH

Tiada ulasan: