Rabu, 19 Januari 2011

Kes Krishnan: Polis, AG setuju bedah siasat kedua

MALAYSIA KINI

Pihak polis dan pejabat Peguam Negara dipercayai telah bersetuju bedah siasat kedua dijalankan ke atas mangsa yang mati ketika dalam tahanan polis - M Krishnan pada 7 Januari lalu.

Mahkamah dikatakan akan merakamkan persetujuan itu di hakim petang nanti.

Rakan-rakan dan keluarganya sebelum ini, mendakwa Krishnan dibelasah sehingga mati di lokap polis di Bukit Jalil manakala polis, bersama pihak hospital mendakwa mangsa mati akibat ulser di perutnya.

NONEBalu Krishnan, P Revathi, 37, berkata dia percaya kematian suaminya ada kaitan dengan keganasan polis ketika dalam tahanan dan menuntut bedah siasat kedua dijalankan.

Semalam, anggota keluarga Krishnan dan beberapa perwakilan Pakatan Rakyat mengemukakan permohonan di mahkamah Jalan Duta untuk memaksa kerajaan menjalankan bedah siasat kedua.

Bedah siasat pertama yang dilakukan oleh hospital HUKM di Cheras menyatakan mangsa mati akibat radang atau luka dalam perut. Namun ahli keluarga dan seorang saksi mendakwa Krishnan dibelasah

Dalam permohonannya, P Revathi menamakan ketua balai polis Bukit Jalil, OCPD Cheras, ketua polis negara, majistret Kuala Lumpur dan peguam negara sebagai responden.

Dia memohon satu lagi bedah siasat dijalankan di Pusat Perubatan Universiti Malaya di Petaling Jaya dan dilakukan oleh Dr Prashant N Samberkar.

NONERevathi juga menuntut mayat suaminya itu dibawa dari HUKM ke UMMC bagi tujuan bedah siasat itu.

Dia juga mahu salinan bedah siasat kedua dan juga laporan bedah siasat pertama yang dijalankan oleh HUKM diserahkan kepada peguamnya.

Dia juga meminta sebuah inkues ditubuhkan mengikut seksyen 334 Kanun Jenayah dan mahu seorang peguam hadir semasa bedah siasat pertama dan segala kos tersebut ditanggung oleh responden.

Tiada ulasan: