Sabtu, 29 Januari 2011

BN yakin Tenang miliknya dengan majoriti besar

Abdul Rahim Sabri

Kurang 24 jam, kempen pililhan raya DUN Tenang alam melabuhkan tirainya, namun bagi BN, mereka tetap yakin kerusi akan tetap miliknya. Malah, ramai juga yang menganggarkan BN akan mencatatkan pertambahan majoriti melebihi seperti yang diraih pada pilihan raya umum 2004.

tenang by election 280111 fireworks at 1 malaysia new year partyIni berdasarkan faktor, BN berjaya mengenal pasti faktor utama mengapa pengundi tidak keluar mengundi pada pilihan raya umum 2008. Parti itu juga dikatakan telah menyelesaikan isu dan masalah berbangkit di kalangan pengundi.

"Pergerakan kita di sini seperti pokok, kita tak menilai pokok itu kita berbuah tetapi kita menilai pokok itu (pada) kali pertama kita menanam benih pokok tersebut. Dengan bajanya, dengan kualiti benihnya, kerana jangkauan kita adalah buah tersebut.

"Kami mengambil berat segala persoalan. Maksudnya tidak ada isu atau masalah yang kita tidak pandang ringan. Pengundi-pengundi sedar kewajipan dalam menentukan kepimpinan di Labis ini.

"(Oleh itu) dalam masa tinggal sehari, kami berkeyakinan bahawa kami mampu untuk menyamai (majoriti) 2004, atau mungkin melebihi (majoriti) pada 2004," kata seorang pemimpin Umno bahagian yang enggan namanya disiarkan.

NONESebelum ini, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata beliau mahu BN mempertahankan DUN Tenang dengan majoriti lebih 5,000 undi pada pilihan raya kecil yang berlangsung esok.

Muhyiddin pada hari pengumuman calon BN Mohd Azahar Ibrahim DUN Tenang - dilaporkan berkata Tenang adalah merupakan antara kubu terkuat BN, justeru, beliau mahu jumlah itu ditebus kembali berbanding yang diperolehi pada pilihan raya umum 2008.

Ketika ditemui Malaysiakini petang semalam, sumber berkata walapun tempoh berkempen masih berbaki sehari, jentera pilihan raya BN masih terus bergerak bagi memastikan kemenangan Mohd Azahar yang berdepan dengan calon PAS Normala Sudirman.

NONE"Kami mendekati pengundi secara terus, secara peribadi khususnya di bahagian Felda, kampung tradisi, ladang-ladang, taman perumahan sehingga kepada peniaga dan pengusaha kecil.

"Gerak kerja kami menyeluruh. Kami berjumpa dengan pengundi bertanyakan masalah, menyelami isu-isu yang dibangkitkan dan lebih penting kami mendengar, memahami dan menyelesaikan masalah mereka," katanya.

Menurut sumber itu berdasarkan maklum balas berhubung penerimaan pengundi terhadap jentera BN sewaktu menjalankan kempen, pihaknya melihat ada "satu perkembangan yang baik" penerimaan terhadap BN.

tenang by election day 1 230111 mohd azahar and chua soi lek giving oranges"Mereka mula memahami dan menilai perkembangan dana kemajuan yang di oleh kerajaan sebagai asas dalam penghakiman untuk lebih memahami BN.

"Kita tidak mahu berasa terlalu yakin, kita menghormati pihak lawan. Yang paling penting bagi kita adalah pembangunan dan kebajikan pengundi kita itu dapat diketengahkan dan dapat dibela. Itu paling penting sekali," katanya.

Bagaimanapun, sumber menasihatkan jentera supaya jangan terlalu yakin sehingga perasaan tersebut menguasai dan menjejaskan tumpuan dan gerak kerja pilihan raya walaupun berbaki sehari lagi.

tenang by election day 1 230111 mohd azahar with girl"Kita kena kerja kuat dan kemenangan menanti di hadapan," tegasnya.

Bagaimanapun beliau enggan menyatakan peratusan keyakinan parti itu mempertahankan kerusi tersebut sekalipun didesak beberapa kali sambil menegaskan "majoriti yang diperolehi bertambah".

Ditanya mengenai bantuan komponen BN yang lain dalam kempen pilihan raya kecil ini, pemimpin itu berkata mereka memberikan "respon" yang baik, termasuk ahli gabungan dan ahli bersekutu yang lain.

Tiada ulasan: