Isnin, 31 Januari 2011

7 Lanun Somalia Tiba Di Malaysia Untuk Diadili

KLANG: Tujuh lanun Somalia yang ditahan oleh Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Teluk Aden pada 21 Januari lalu kerana merampas kapal dagang MT Bunga Laurel tiba di negara ini pada Isnin untuk diadili.

Mereka tiba di Pelabuhan Klang di sini pada pagi ini, dibawa ke pangkalan polis marin Pelabuhan Klang sebelum dibawa ke balai polis Pandamaran pada 9.55 pagi.

Bagaimanapun, mereka terlebih dahulu dibawa ke Hospital Tunkua Ampuan Rahimah Klang untuk pemeriksaan perubatan.

Mereka yang berpakaian oren kelihatan turun dari bas yang merupakan sebahagian daripada konvoi kenderaan polis.

Dalam kejadian serang lanun tersebut, ATM berjaya menyelamatkan MT Bunga Laurel selepas dua jam ia ditawan lanun kira-kira 300 batu nautika di timur Oman.

Misi menyelamat itu dilakukan bersama oleh kapal bantuan dan pasukan elit Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Bunga Mas 5 di dalam Operasi Fajar yang ditugaskan memberi perlindungan kepada kapal MT Bunga Laurel ketika ia melalui perairan Teluk Aden.

Kira-kira pukul 11.40 malam pada hari Jumaat tersebut, kapal dagang itu yang disewa MISC Berhad telah ditawan sekumpulan tujuh lanun warga Somalia yang bersenjatakan AK-47 dan pistol.

Namun seramai 23 anak kapal dagang berkenaan berjaya diselamatkan tanpa sebarang kecederaan manakala kesemua tujuh lanun itu berjaya ditahan dan tiga daripada mereka turut cedera.

Tiada ulasan: