Sabtu, 6 November 2010

Tidak diambil iktibar banjir 2005

Litmohd

KANGAR: Hujan lebat sejak 31 Oktober lalu telah mengakibatkan banjir besar di Kangar sehingga satu-satunya bandar kecil di utara tanahair kini menjadi seperti bandar terapung.

Sungai Perlis yang merentasi bandar Kangar telah melimpah melitupi seluruh bandar Kangar.

Sesetengah tempat mencatat kedalaman sehingga satu meter dan mengikut laporan air dijangka meningkat 2 meter kerana air di Empangan Tasoh terpaksa dilepaskan kerana berada di paras yang melebihi maksimum.

Dua hari sebelum banjir melanda, pada petang Khamis, 28 Oktober 2010 puting beliung yang amat jarang berlaku di Malaysia, tiba-tiba membadai kawasan Arau, memusnahkan berpuluh buah rumah.

Ia seperti amaran atau utusan khas dari Yang Maha Berkuasa bahawa satu banjir besar akan berlaku di Perlis.

Banjir besar yang berlaku lima tahun lalu gagal diambil iktibar oleh kerajaan negeri Perlis pimpinan Umno-BN.

Banjir yang berlaku pada 2005 itu adalah yang terburuk dalam tempoh 35 tahun mengakibatkan kemusnahan harta benda dan kerugian mencecah puluhan juta ringgit.

Namun banjir pada tahun 2010 ini dijangka lebih buruk melihat kepada paras air yang semakin meningkat dan telah memasuki hari kelima berbanding tiga hari pada 2005.

Antara faktor dominan ialah air yang terpaksa dilepaskan dari Empangan Tasoh.

Beberapa warga Kangar yang ditemui kesal kerana kenapa kerajaan tidak membina saluran khas yang lain sebagai alternatif bagi mengalirkan limpahan air dari empangan tersebut ke laut.

Mengapa air mesti melalui bandar Kangar yang padat dengan penduduk dan merupakan nadi bagi Negeri Perlis, soal seorang penduduk yang ditemui.

Kelekaan ini berkemungkinan berpunca dari pertikaian yang tak kunjung sudah antara team Menteri Besar lama dengan baru. Padahal di era Menteri Besar lamalah yang lebih dikenali dengan jolokan MB 2 persen berlaku pembangunan yang tidak seimbang yang banyak menyusahkan rakyat.

Shahidan Kassim ketika mengunjungi Kelantan di musim banjir suatu ketika dahulu mengkritik kerajaan negeri pimpinan PAS kerana tidak cekap mengurus sistem perparitan. Tingkah laku pimpinan ortodoks Umno ini bolehlah dilihat sebagai ‘kuman di seberang laut nampak, gajah di depan mata tidak nampak’.

Ternyata selepas banjir besar melanda pada 2005, kerajaan pimpinan Umno-BN gagal mengambil tindakan proaktif berjangka panjang bagi mengurangkan risiko banjir.

Rakyat mempersoalkan apa peranan agensi-agensi kerajaan selama lima tahun ini yang ratusan ribu ringgit setahun gaji pegawai-pegawainya dibayar oleh rakyat.

Tinjauan umum penulis mendapati rakyat sudah mula merungut ketidakberkesan pihak berkuasa menangani kesengsaraan mangsa-mangsa banjir, terutamanya dari segi masalah maklumat, kelambatan bantuan dan ketidakcekapan pengurusan.

Amat dikesalkan lagi apabila kenderaan rasmi kerajaan terutama pacuan empat roda digunakan oleh pegawai untuk membawa anak isterinya meronda banjir.

Ia ditambah pula dengan sikap rakyat yang di pimpin oleh Umno-BN, tidak pernah mengambil iktibar bahawa ini bukan sahaja bencana alam, tetapi amaran dan bala dari Allah Taala supaya manusia berfikir dan kembali ke jalan Allah Azzawajalla.

Banjir dijadikan pesta bermain air yang mengundang pula risiko nyawa terutama kanak-kanak.

“Sudah terantuk baru terngadah!”. Malang kita sudah berapa kali terantuk baik kita di pihak rakyat atau di pihak berkuasa, namun kita tidak pernah mengambil pengajaran yang sebenarnya.

Telah tiba banyak masa sudah untuk rakyat Perlis menukar kerajaan namun gagal kerana diulit mimpi indah akibat momokan Umno-BN.

Rakyat Perlis wajib mengubah paradigma pemikiran bahawa mereka sentiasa berada di zon selesa. Akibat paradigma di zon selesa ini, rakyat memaki hamun kerajaan di musim banjir ini kerana gagal membantu mereka.

Pakatan Rakyat sedang meneroka ke arah mewujudkan suasana harmonis antara pihak berkuasa dan rakyat tanpa mengira kaum dan agama demi kesejahteraan bersama.

Peluang akan datang sekali lagi pada PRU ke 13 ini untuk rakyat Perlis menukar kerajaan dengan memberi kepercayaan kepada Pakatan Rakyat yang berteraskan Islam agar dihindari bala oleh Allah swt akibat kerakusan pemimpin sedia ada.

Tiada ulasan: