Rabu, 17 November 2010

Tetamu Bertandang Yang Membakar Rumah

Oleh Goh Keat Peng

zaiduntukrakyatDia dijemput ke dalam rumah dengan harapan seperti, mana orang lain, diterima sebagai sebahagian daripada keluarga.

Anda melayannya bukan seperti tetamu tapi sebagai ahli keluarga. Dia dianggap sebagai ahli keluarga. Anda berikan dia peranan besar dalam keluarga bukan sekadar olok-olok atau kosmetik tetapi jawatan tinggi yang menjadi tunggak kepada kejayaan perniagaan keluarga anda.

Dia dipertanggungjawabkan dengan peranan besar, lebih besar dan penting daripada yang diberikan kepada ahli keluarga lain yang lebih kanan daripadanya yang tidak menikmati penghormatan itu sehingga kini.

Tetapi semuanya tidak mencukupi baginya. Tumpuannya bukan kepada tanggungjawab yang diberikan kepadanya. Malah perjumpaan keluarga yang penting juga tidak menjadi agenda utama mahupun mengamit kehadirannya.

Dia mempunyai peluang untuk membuat kemajuan di dalam keluarga dan untuk itu sudah tentu akan mendapat pujian serta berbudi jika hanya dia melaksanakan tugas yang digalas.

Mungkin juga dia akan menerima rasa hormat dari pengkritiknya dengan menyelesaikan tugasan dalaman yang diberi. (Anda diminta untuk membasuh pinggan mangkuk bukan untuk melambakkannya di sinki dapur atau lebih teruk pecahkannya.)

Akhirnya setelah setahun berada di dalam keluarga, dia mahu berada di kedudukan nombor dua setelah ibu dan ayah dalam keluarga.

Mungkin tidak salah juga tetapi apa yang jengkel ialah cara dia mencapai hasratnya itu.

Daripada pengakuannya sendiri dia mahu meluahkan apa yang terbuku di dalam hatinya tanpa berselindung yakni memanggil cangkul sebagai cangkul. Keadaan ini diterima selagi dia yang melakukannya tetapi apabila pihak lain berbuat yang sama dia mula berteriak ia tidak adil malah melabelkan perbuatan itu sebagai sabotaj dan fitnah.

Saya ingin bertanya adakah seseorang yang mencipta cangkul itu akan berkata hanya dia sahaja yang berhak menggunakannya di dalam dunia ini?

Jadi bertolak daripada itu, dia berfikir adalah betul baginya untuk bercakap mengenai sesiapa sahaja tetapi tidak boleh menerima hakikat apabila perbuatan yang sama dilakukan oleh orang lain.

Dia gelarkan dirinya sebagai penyampai mesej dan mereka yang bercanggah dengannya dianggap berniat jahat untuk menghapusnya.

Itu juga boleh diterima dan dalam lingkungan haknya. Ini juga tidak mencukupi. Malah sebelum menduduki tempat kedua dalam keluarga dia dengan bangga berkata mampu menyaingi ketua keluarga.

Kemudian apabila tindakannya itu tidak disukai oleh ahli keluarga yang lain dia berkata sudah tiba masanya ketua keluarga meninggalkan rumah! Malah dituduh ketua keluarga sebagai punca segala masalah dalam rumah tangga dan ketua keluarga patut berambus jika mahu keluarga terus makmur.

Jika ini tidak dicapai dia mahu membakar rumah yang didiami pula seolah-olah berfikiran," kalau aku tidak dapat apa yang aku mahu orang juga tidak boleh mendapatkannya, rumah tanpa diriku tidak ada nilainya".

Dalam mana-mana keluarga sudah tentu ada perbezaan pendapat, rungutan dan setiap keluarga akan mengatasi semua itu dari masa ke semasa.

Tapi bukannya bertindak membakar rumah yang diduduki!

Apa moral cerita ini? Bila anda buka pintu rumah anda kepada tetamu yang bertandang ke rumah, pastikan anda bersedia memanggil bomba terdekat!

www.ongohing.wordpress.com

Tiada ulasan: