Sabtu, 27 November 2010

Negeri Maju 2010, Projek Tangguh 2011

KELAB GREENBOC

N
egeri Maju 2010, Projek Tangguh 2011

Inilah singa laut yang akan dipersembahkan nanti

Kegagalan sebuah kontraktor menyiapkan projek Taman Tema Singa Laut, Pulau Melaka telah memalukan Ketua Menteri Melaka, Ali Rustam kerana gagal disiapkan pada tahun 2010 sempena tarikh keramat Melaka Negeri Maju 2010 sebaliknya kepada tahun 2011.

Projek tersebut sepatutnya siap pada tahun ini, 2010 iaitu pada 30 November 2010 tetapi terpaksa ditangguhkan sehingga bulan Mac 2011 kerana setakat ini projek itu baru siap 72 peratus. Punca utama projek itu tertangguh adalah disebabkan kekurangan pekerja pembinaan tersebut.

Berikutan daripada itu, kehadiran pelancong pada musim cuti persekolahan ini agak merosot dan menyebabkan Ali Rustam dengan kontraktor tersebut. Ali meminta kontraktor tersebut menambahkan jumlah pekerja dengan secepat mungkin agar projek 2010 tidak menjadi projek maju 2011.

Tapak projek Taman Tema Singa Laut, Pulau Melaka itu berharga RM1.9 juta dan projek bersebelahan dengannya juga gagal disiapkan seperti mengikut jadual iaitu Arab City. Pekerja tapak projek berkenaan adalah seramai 40 orang dan itulah punca kegagalan projek tersebut untuk disiapkan.

Kerugian demi kerugian telah ditanggung oleh kerajaan Ali Rustam. Kerugian paling dirasai adalah rakyat Melaka yang telah tertipu dengan projek yang gah tetapi tergendala akibat kekurangan pekerja di tapak binaan.

Taman tema kendalian Syarikat Putrindo Empat Lestari Sdn Bhd itu dapat menampung jumlah 1500 pengunjung setiap hari untuk menyaksikan persembahan singa laut jika siap.

Tiada ulasan: