Rabu, 24 November 2010

Najib Tertekan Eksport Malaysia Ke Eropah, AS Turun Empat Bulan Berturut-Turut

Oleh Suara Keadilan

graphKUALA LUMPUR - Penurunan kadar pertumbuhan ekonomi kepada 5.3 peratus pada suku ketiga tahun ini disebabkan kejatuhan eksport negara dan pengecilan permintaan global dari Eropah dan Amerika Syarikat sejak empat bulan lalu.

Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad berkata antara faktor lain ialah kenaikan nilai matawang ringgit berbanding dolar AS sehingga menyebabkan harga barangan menjadi mahal dari sudut eksport yang menjejaskan sektor tersebut.

"Perdana Menteri selaku Menteri Kewangan berada dalam keadaan tertekan apabila Bank Negara Malaysia (BNM) mengeluarkan laporan tersebut.

"Dalam tempoh empat bulan yang lalu, bermula bulan Ogos sampai November, kita dapati pertumbuhan ekspot terus menurun.

"Ini bermakna permintaan global sudah mula mencengkam kerana sebagai negara perdagangan, kita bergantung kepada permintaan dari Eropah yang kini berdepan dengan 'zero zone' dan AS yang sedang menghadapi kemelesetan.

Dr Dzulkfly juga berkita negara seperti China pula tidak mahu berbelanja besar melihat kepada keadaan ketidaktentuan yang berlaku di Eropah dan AS.

Malah kebanyakan negara maju ini bersikap jimat cermat dan berhati-hati dalam perbelanjaan yang akhirnya menyumbang kepada kejatuhan permintaan global.

"Sebagai negara berdagang, kita bergantung kepada eksport. Sedikit waktu lagi, apa yang kita takuti import kita menjadi lebih besar daripada eksport yang akan mengakibatkan defisit dalam akaun semasa yang menyebabkan keadaan itu lebih parah," kata beliau di Parlimen semalam.

Tambah beliau, pengumuman BNM mengenai penurunan kadar eksport kepada 5.3 peratus merupakan antara sebab mengapa Datuk Seri Najib Razak tertekan untuk membuat perbelanjaan besar melalui Pelan Transformasi Ekonomi (ETP).

"Beliau menyebut 9 projek besar di bawah ETP yang berjumlah RM30 bilion akan terus dilaksanakan. Saya terus-terang katakan RM30 bilion itu tidak ada, saya hitung-hitung, tolak projek 1MDB dan projek KLFID yang tinggal cuma RM2.36 bilion sahaja.

"Pertumbuhan akan dapat dipacu kalau ada pelaburan besar sama ada daripada pihak swasta atau kerajaan.

"Tetapi apa yang berlaku, ia merupakan satu ekonomi yang dijana oleh perbelanjaan kerajaan," ujar beliau.

Dr Dzulkifly juga turut menjangkakan suasana ekonomi negara akan menjadi lebih parah pada tahun hadapan dengan keadaan ekonomi pertengahan dan penghujung tahun depan tidak boleh diramalkan.

Tiada ulasan: