Ahad, 14 November 2010

Belajar bahasa seni dari Datok Seri Utama Rais Yatim.

Oleh shahil

Baru-baru ini saya terdengar komen Datok di siaran berita RTM bahawa Datok mempertikaikan wartawan dihalau dari membuat liputan perjalanan Dewan Undangan Negeri Kedah. Saya tidak mahulah komen samada Datok behak atau tidak membuat kome. Datok seorang menteri maha Datok berhal membuat komen samada komen Datok itu wajar atau tidak. Datok berkuasa mutlak. Namun pada saya jika Datok membuat komen sebelah pehak, saya rasa orang akan mempertikaikan kredibiliti Datok

Datok saya lihat seorang menteri yang cukup bagus dalam pertuturan. Maksud saya, pertuturan Datok tersusun, tidak bercelaru seperti sesetengah menteri lain. Kalimat Datuk penuh berbunga. Kadang-kadang saya temangu melihat pergerakan mulut Datok untuk menggayakan nada pertuturan.

Saya tidak hairanlah hal yang demikian itu kerana Datok adalah menteri yang terlibat dengan budya dan kessenian. ya, bercakap juga ada seninya, pergerakan mulut juga ada seninya. Dan memperlihatkan nada percakapan untuk menyampaikan maksud juga ada seninya.

Namun jika Datok membua statement sebelah pehak tanpa menyelidik pehak yang Datok komen, saya fikir ia sudah hilang satu dari syarat seni bercakap membuat statement. Membuat statement bahawa Menteri Besar Kedah tidak wajar kerana menghalau wartawan itu, tetapi Datok tidak membuat komen tentang Kerajaan Perak memerintahkan polis berkawal di luar Dewan Undangan Negeri ketika persidangan berlangsung, saya fikir hilanglah seni komentar Datok.

Datok,

Bersikap adil dalam perbuatan adalah wajib Datok, ALLah Taala adalah Tuhan Datok dan juga Tuhan MB Kedah, juga Tuhan MB Perak sekarang. Maka Datok harus bersikap adil. Jika Datok rasa tidak wajar MB Kedah menghalau wartawan untuk liputan perjalanan Dewan, Datok juga wajar mengkritik MB Perak sekarang kerana menjadikan Dewan Undangan Negeri seperti zon perang.

Ada peperangankah di Dewan Undangan Negeri Perak, Datok?

Orang Negeri Sembilan terkenal dengan adat perpatihnya. Saya juga lair dari keluarga yang mengamalkan adat ini. Cukup seni dalam hal ehwal kekeluargaan. Cukup hebat dengan undang-undang keluarganya walaupun al-marhum Mufti Ahmad dahlu pernah mengatakan ada beberapa perundangan adat perpatih itu becanggah dengan Islam. Tetapi bukan ini maksud saya cuma saya ingin menyatakan bahawa jika Datok tidak adil dalam apa juga kritikan Datok, hilanglah seninya, seperti akan turunlah hujan ribut bencana jika adat perpatih itu dihapuskan.

Maka saya nasihatkan Datok supaya jika mahu memberikan komen kepada kerajaan pembangkang, komen jugalah hal yang sama yang dilakukan kerajaan Barisan Nasional. Itu belum lagi jika disentuh kerajaan negeri-negeri Barisan Nasional yang lain, seperti ada kerajaan Negeri yang membena masjid dari kaca, akhirnya masjid jadi barangan lawatan bukan untuk solat. Nanti kalau ada kerajaan pembabgkang membena masjid yang besar dan cantik, kot-kot Datuk mata membaziar pula.

Maka haruslah Datok memperlihatkan sikap adil dalam mengkritik. Tidak adil dimurkai ALLah Taala, Datok. Tidak adil juga menyebabkan penyokong pembangkang akan terus menolak Barisan Nasional. Janganlah nanti orang berkata "tepi kain orang nampak, kain kita koyak tak nampak". Maka ia akan berjalan dalam keadaan kain koyak...malu Datok.

Sekianlah nasihat ikhlas saya buat Datok. Supaya Datok akan diliaht orang, seni percakapan sama dengan seni perbuatan. Yelah itupun kalau Datok nak dengarlah. Kalau tidak, saya tidak boleh berbuat apa-apa. Dan saya agak takut juga nak menulis hal ini. Yelah, takut saya akan dicaj cuba menghasut Datok. Menghasut ni kita sama-sama tahu ganjarannya...merana anak bini Datok.

Tiada ulasan: