Ahad, 7 November 2010

Azmin kuasai undi hari ke-4, dakwaan manipulasi terus hantui PKR

TERKINI
THE MALAYSIAN INSIDER

KUALA LUMPUR — Azmin Ali menyapu bersih undi dari Sabah dan satu cabang di Kelantan termasuk 881 undi dari Libaran — keputusan tidak rasm hari keempat semalam — tetapi pemilihan PKR kelihatan masih belum bebas daripada dakwaan manipulasi undi.

Sebanyak 881 undi yang diperoleh Azmin di Libaran, Naib Presiden PKR semalam, adalah yang tertinggi daripada satu-satu cabang setakat ini oleh mana-mana calon.

Bagaimanapun proses pengundian semalam turut menjadi pertikaian sesetengah calon khususnya penyokong Datuk Zaid Ibrahim yang mendakwa wujud elemen manipulasi dan penyelewengan, antaranya 'kehilangan' peti undi dan perubahan tempat pengiraan undi melibatkan cabang Libaran dan Sandakan.

The Malaysian Insider difahamkan pasukan Zaid akan mengeluarkan kenyataan rasmi selepas menerima laporan lengkap daripada cabang-cabang berkenaan.

Di Libaran, yang proses pengiraan selesai sekitar 2 pagi tadi, Zaid hanya menerima enam undi manakala Mustaffa Kamil Ayub pula lapan undi.

Libaran menyumbangkan Azmin (gambar) sebanyak 881 undi manakala Sandakan pula memberikan beliau 417 undi, Ranau (153) dan Papar (124) dan Beaufort (223).

Undi dari cabang-cabang besar di Sabah itu terus meletakkan Azmin di depan dalam pemilihan kali ini.

Zaid memperoleh undi terbanyak dari cabang Kota Kinabalu (162), Kota Belud (133), Keningau (169) dan Kudat (138).

Secara keseluruhan, Azmin dipercayai menerima 1,976 undi semalam dan disusuli oleh Zaid pula 879 undi dan Mustaffa pula sekitar 50 undi.

Keputusan rasmi akan dikeluarkan pagi esok oleh Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail pada sidang media mingguannya.

Ketika dihubungi The Malaysian Insider awal pagi tadi, Pentadbir Pemilihan PKR Raden Shamsulkamar Raden Shamsudin menafikan wujud elemen manipulasi dan penyelewengan yang didakwa sesetengah pihak.

Kata beliau, pihaknya belum menerima aduan daripada pihak-pihak terbabit.

“Pada keseluruhannya, proses pengundian berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah besar,” kata beliau ketika ditanya dakwaan peti undi 'dilarikan' dan pusat pengiraan undi diubah pada minit-minit terakhir.

“Tidak ada elemen peti undi dilarikan. Hanya melibatkan perubahan tempat kira undi itupun di Libaran, tetapi perkara ini sudah pun dimaklumkan terlebih awal sebab pusat pengundian hendak digunakan untuk tujuan lain selepas proses pengundian selesai.

“Peti-peti undi dipindahkan dengan perhatian ejen calon dan pengawas pemilihan, jadi tak timbul peti undi hilang,” kata beliau lagi.

Sebanyak 10 cabang selesai mengadakan pemilihan semalam termasuk satu di Kelantan iaitu Pasir Mas.

Di Sabah, Azmin mengumpulkan 1,941 undi berbanding Zaid (826) dan Mustaffa (39).

Pasir Mas menyumbang Azmin 35 undi manakala Zaid pula menerima 53.

Keputusan setakat tiga hari pertama menunjukkan Azmin yang juga Ahli Parlimen Gombak, memperoleh 3,051 undi manakala Zaid menerima 2,529 undi manakala Mustaffa yang juga Naib Presiden PKR, mengumpulkan 1,149 undi.

Pengumuman keputusan rasmi tiga hari pertama Isnin lalu juga menimbulkan sedikit kekeliruan dan tanda soal apabila dimaklumkan bahawa kedudukan awal Zaid mendahului dua calon lain adalah satu kesilapan manusia dalam memasukkan data.

Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail berkata, perubahan kedudukan adalah ekoran kesilapan manusia dalam memasukkan data keputusan.

“Ia kesilapan manusia,” kata beliau.

Hari ini cabang-cabang dari Sbaha sahaja mengadakan pemilihan iaitu Tawau, Pensiangan, Kota Marudu, Tuaran, Sepanggar, Putatan, Sipitang, Beluran dan Tenom.

Setakat semalam 78 cabang sudah selesai mengakan pengundian.

Cabang Penampang dan Silam telah menangguhkan pemilihan sehingga 20 November.

Raden Shamsulkamar berkata pemilihan Silam yang sepatutnya diadakan semalam ditangguhkan ekoran masalah logistik untuk mendapatkan lokasi pemilihan.

“Penampang akan mengadakan mesyuarat agung tahunan cabang dan pemilihan pusat serentak pada 20 November,” katanya.

Dalam pada itu, Azmin berkata, Sabah telah menyumbangkan undi terbanyak, sekali gus menjarakkan lagi majoritinya.

“Alhamdulillah. Sabah penyumbang undi popular yang terbesar untuk saya sebagai timbalan presiden. Majoriti melonjak dari 500 kepada 1,667,” kata beliau dalam mesej menerusi Twitter awal pagi ini.

Mesej susulannya pula berbunyi, “cabang Libaran bersebelahan Batu Sapi memberi majoriti terbesar kepada saya sebagai timbalan presiden.”

Malah Azmin juga menulis beliau masih berada di Sabah hari ini dan sedang menuju ke Tenom, yang turut menyaksikan pemilihan hari ini.

“Sedang melalui Banjaran Crocker, Kimanis menuju ke Tenom melalui Keningau. Tiga jam perjalanan dari Kota Kinabalu,” katanya lagi.

Tiada ulasan: