Khamis, 7 Oktober 2010

SPR didakwa bantu BN minimumkan pengundi

Dzulfikar Mashoor

SHAH ALAM: Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad mendakwa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) cuba membantu BN meminimumkan penyertaan pengundi luar dalam Pilihan Raya Kecil Dun Galas.

Dakwaan itu katanya, munasabah memandangkan SPR mengumumkan tarikh penamaan calon dan membuang undi adalah pada hari bekerja iaitu penamaan calon pada Selasa, 26 Oktober manakala mengundi pada Khamis, 4 November depan.

"Pihak Barisan Nasional ingin menentukan bahawa orang-orang Kelantan di perantauan tidak dapat balik," ujarnya petang tadi di Pusat Khidmat Masyarakat Ahli Parlimen Shah Alam, di sini.

Menurut beliau, sepatutnya SPR menentukan hari pembuangan undi pada hari cuti, iaitu Sabtu.

"Sekiranya SPR ini suatu badan yang bebas, yang inginkan prinsip-prinsip demokrasi itu diamalkan serta dihayati, paling kurang hari mengundi diadakan pada hari Sabtu," ujarnya.

Ditanya tentang rancangan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mencadangkan veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah sebagai pengarah jentera BN dan calon, beliau berkata rancangan itu menyerlahkan bahawa Umno tidak mempunyai kekuatan jentera untuk merampas kerusi Dun tersebut.

Beliau turut tidak menolak kemungkinan bahawa pemimpin Umno dan BN sedang menghadapi fobia sekiranya rakyat Kelantan mempersoal janji politik dalam pilihan raya kecil Dun Manek Urai sebelum ini.

Beliau berkata, sekiranya Umno gah seperti yang diwar-warkan oleh Muhyiddin, sudah tentu jentera BN tidak bergantung sepenuhnya pada kekuatan peribadi Razaleigh, Ahli Parlimen Gua Musang semata-mata.

"Mereka cakap sahaja besar, kalau benar-benar kuat mereka tidak bergantung pada Tengku yang mereka sendiri pernah ketepikan waktu veteran itu bercadang bertanding presiden (Umno)," ujarnya.

Sementara itu, beliau menyifatkan Datuk Wira Abu Seman Yusop lebih layak menjadi Menteri Dalam Negeri ekoran keberanian timbalan menteri tersebut bersemuka dengan keluarga arwah Aminulrasyid Amzah semalam.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, katanya seakan tidak berani untuk mengambil tanggungjawab apabila polis menuduh arwah sebagai suspek penjenayah.

"Surat jawapan semalam bukan dari Hishammuddin walaupun surat saya sebelum ini menuntut menteri ini bersemuka dengan keluarga mangsa.

Kalau dia (Hishammuddin) tak berani untuk bertemu rakyat sendiri, saya ingat Datuk Wira lebih layaklah sebab dia berani," ujarnya.

Tiada ulasan: