Ahad, 10 Oktober 2010

PRK Galas bakal uji Briged Muslimat

Hazayani Zakaria

SHAH ALAM: Briged Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) atau ringkasnya Briged Muslimat yang akan ditubuhkan secara rasmi petang ini bersiap sedia menggalas tanggungjawab membantu jentera parti di Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (Dun) Galas.

Ahli jawatankuasa , Rosni Adam berkata, PRK Galas merupakan medan pertama bagi menguji kekuatan mental dan fizikal Briged Muslimat setelah ianya ditubuhkan secara rasmi.

"Kita sudah lama merancang untuk penubuhan briged ini dan memilih hari ini untuk dilancarkan secara rasmi.

"Secara kebetulan berlaku PRK dalam waktu terdekat ini. Oleh itu secara tidak langsung briged ini akan dikerah untuk membantu gerak kerja di Galas," kata beliau kepada Harakahdaily hari ini.

Beliau berkata, Briged Muslimat dijangka akan turun membantu jentera pilihan raya PAS Kelantan setelah mendapat arahan daripada pengarah jentera pilihan raya muslimat (Halwa) yang akan bermesyuarat dalam masa terdekat ini.

Mengulas lanjut mengenai penubuhan Briged Muslimat, beliau menjelaskan, ianya terletak di bawah seliaan penuh DMPP bertujuan untuk mendekati pengundi wanita muda dalam PRU ke-13 nanti.

"Selama ini muslimat muda memang sudah terlibat secara langsung dalam PRU tapi dengan tertubuhnya briged ini, gerak kerja untuk mendekati pengundi wanita muda akan lebih tersusun," katanya.

Tugas Brriged Muslimat juga katanya termasuk untuk membantu proses daftar pemilih di kalanagan wanita muda.

Majlis pelancarannya akan berlangsung jam 5 petang ini di dewan Perpustakaan Raja Tun Uda, Shah Alam dan akan disempurnakan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Pelancaran itu juga akan dihadiri ketua DMPP, Nuridah Salleh.

Tiada ulasan: