Khamis, 28 Oktober 2010

PKR: Tak adil calonkan suri rumah

MALAYSIA KINI


PKR hari ini membidas BN kerana mengemukakan Datin Linda Tsen sebagai calon pada pilihan raya di Batu Sapi ketika beliau masih lagi berkabung atas kematian suaminya, Datuk Edmund Chung, bekas ahli parlimen Batu Sapi.

Ketika sidang media di Bandar Ramai-ramai hari ini, pengarah pilihan raya PKR, Fuziah berkata adalah tidak bertanggungjawab bagi BN untuk mencalonkan Tsen yang masih bersedih dan terpaksa membesarkan empat orang anaknya.

“Saya rasa begitu sedih. Saya tahu bagaimana susahnya jadi seorang ahli parlimen wanita. Dalam keadaan suami baru meninggal, seorang wanita masih lagi berkabung, saya rasa cukup sedih kerana beliau dipergunakan sedemikian.

“Kalau saya jadi beliau, saya rasa cukup cukup tertekan kerana dipergunakan untuk jadi calon sedangkan tanggungjawab untuk mengantikan MP Batu Sapi adalah tanggungjawab parti, bukan tanggungjawap isterinya,” katanya.

Menurut Fuziah, sebagai seorang balu, Tsen bukan sahaja terpaksa memikirkan tentang dirinya tetapi juga kepentingan anak-anaknya.

“Seorang balu perlu memikirkan tentang anaknya yang perlu menerima kematian seorang ayah yang mati secara mengejut, anak-anak yang masih dalam trauma, beliau yang masih dalam trauma, perlu berhadapan dengan pilihan raya yang begitu sengit, “ katanya.

Sambil menyifatkan tindakan BN itu sebagai tidak adil, Fuziah berkata ia juga membuktikan mereka tidak sensitif terhadap keperluan seorang balu dan seorang wanita.

Tsen seorang suri rumah adalah juga guru piano sementara dipilih sebagai calon berdasarkan sentimen bahawa belai mampu meneruskan legasi suaminya.

Dari segi politik, Tsen adalah ahli exco Wanita PBS. Beliau juga adalah timbalan pengerusi Wanita PBS bahagian Elopura.

Dari segi kerjaya, beliau adalah pemain piano yang berbakat dan fello Kolej Muzik Trinitydan mengajar piano secara separuh masa.

Mengulas kelayakan Tsen, Fuziah berkata balu itu tidak layak menjadi perwakilan di Dewan Rakyat.

“Untuk meletakkan seorang suri rumahtangga untuk bertanding di Parlimen, saya rasa tidak adil, bukan mudah untuknya. Bukan mudah untuk berdebat di peringkat Parlimen,” kata Fuziah.

24 ulasan:

samm berkata...

tidak perlulah pekara seperti ni dijadikan isu. PKR tidak perlulah memperkecilkan calon BN. carilah isu yang lebih bermanfaat dan bukan cuba mencari kelemahan orang lain.

Anak Sabah berkata...

Setiap parti berhak memilih calon untuk mewakili parti masing-masing. Maka perkara ini tidak perlu dibincang lagi.

Anak Sabah berkata...

PKR patutlah bersedia menghadapi pilihan raya kecil yang akan datang.

mandau berkata...

itu adalah pilihan BN sendiri dan Linda sendiri bersetuju untuk menjadi calon. tak ada masalah dalam hal ini. PKR tak perlulah nak menjadikan ini sebagi isu.

Hosie Masie berkata...

Bagi saya itu tidak salah sekiranya tuan punya badan itu setuju untuk dicalonkan. jadi mungkin itu bukan penghalang bagi beliau untuk meneruskan tugas suami Datin Linda.

Unknown berkata...

Kenapa PKR macam takut dengan calon suri rumah ini dan apa kaitan PKR dengan BN untuk melarang BN memilih calon mereka. Adakah PKR takut dengan pengaruh dan sekarang lagi PKR yang tidak popular di Batu Sapi menyebabkan PKR memberikan ini sebagai satu isu.

evan medhousky berkata...

“Untuk meletakkan seorang suri rumahtangga untuk bertanding di Parlimen, saya rasa tidak adil, bukan mudah untuknya. Bukan mudah untuk berdebat di peringkat Parlimen,”

hebat sangatkah Fuziah sehingga terang-terangan meremehkan penglibatan Linda dalam PRK? Fuziah juga merupakan suri rumahtangga, atau mungkin Fuziah tidak mempunyai rumahtangga. semua wanita berkerjaya juga tidak lari dari tanggungjawab suri rumah..

Hamdan Hadillah berkata...

Fuziah berkata adalah tidak bertanggungjawab bagi BN untuk mencalonkan Tsen yang masih bersedih dan terpaksa membesarkan empat orang anaknya. Masalah disini PKR.Sila dengar baik-baik. Ini atas persetujuan Datin Linda itu sendiri. Jadi pedulilah BN mahu pilih siapa calon untuk Batu Sapi. Datin Linda sendiri mahu meneruskan kerja suami beliau. Jadi tidak salahkan bagi kita untuk meneruskan kerja suami, lagi gembira rasa hati isteri dan arwah kerana mereka tetap meneruskan usaha untuk membantu rakyat Batu Sapi. Fauziah tidak perlu risau, BN tahu apa mereka buat dan PKR sendiri silalah buat kerja parti itu sendiri. Jangan asyik menjaga tepi kain parti lain saja.

Hamdan Hadillah berkata...

Mungkin Fauziah tidak ada rumahtangga dalam hidup. Tidak ada salahnya meletakkan calon dari golongan suri rumah. Zaman sekarang ini wanita boleh jadi yang terbaik dari lelaki. Maka Fauziah sedarlah sendiri itu macamman. Harap PKr bersedia untuk PRK Batu Sapi dan bukan asyik mencari salah orang lain.

evan medhousky berkata...

saya amat bersimpati dengan Fuziah dan PKR kerana terdesak mempolitikkan isu ini semata2 untuk menarik undi. Linda bersetuju sebagai calon bermakna beliau sanggup dan bersedia berhadapan dengan tanggugjawab itu. beliau sedar apa yang sedang beliau lakukan dan tahu apa yang bakal beliau lakukan.

evan medhousky berkata...

saya rasa Fuziah patut melepaskan jawatan pengarah pilihan raya PKR atau sebarang bentuk kerjaya kerana beliau telah mengakui bahawa beliau tidak mampu berhadapan dengan tekanan.

Unknown berkata...

Ini pun mahu dijadikan isu. What's done is done. Biarlah Datin Linda jadi calon BN.

Unknown berkata...

“Kalau saya jadi beliau, saya rasa cukup cukup tertekan kerana dipergunakan untuk jadi calon sedangkan tanggungjawab untuk mengantikan MP Batu Sapi adalah tanggungjawab parti, bukan tanggungjawap isterinya,” katanya.

Fauziah,you're not her. Not all women are as weak as you. I believe Datin Linda is a strong woman. Whatever stress she has, she will overcome it...unlike you. After all, she is the one who is willing to be nominated as a candidate.

Unknown berkata...

Hopefully the best candidate will win the election! Vote wisely,voters!

Tanpa Nama berkata...

PKR tidak perlulah cuba memburukkan BN dengan isu seperti ini. lebih baik PKR menjaga ahli parti sendiri yang saling tidak sependapat dan tidak sefahaman.

Paquin berkata...

Inipun boleh jadi isu ka??? alahaiii.. macam ketandusan idea pula PKR ni.

Paquin berkata...

Masing2 dah pilih calon, so tak perlulah pertikaikan calon parti lain..

Paquin berkata...

Ya Nurul. Datin Linda no komen pun.. Jadi napa pula PKR ni terlebih kuah dari sudu???

Paquin berkata...

Samsiah, tu maknanya Datin Linda memang calon yang sesuai dan ditakuti oleh PKR. hahhahhahaa

Paquin berkata...

Saya doakan yang terbaik utk Datin Linda:) All the best..

gambir berkata...

kalau dah tuan punya badan sendiri setuju bertanding..apa salahnya? yang you nak sibuk2 tu kenapa?

gambir berkata...

kalau cam tu, Fuziah ni adalah seorang yang tidak boleh memegang sebarang jawatan kerana dia juga akan jadi seperti yang dia sebutkan tu..

gambir berkata...

jangan memperkecilkan kebolehan seseorang....anda sepatutnya memfokuskan kepada bagaimana nak menangi hati rakyat....bukannya fokus kepada benda-benda yang tidak berfaedah? peribadi orang lagi yang disentuh...

gambir berkata...

kuasa wanita...saya pun kagum dengan wanita yang jadi ibu tunggal tetapi terpaksa menanggung anak ramai. beri peluang kepada Datin Tsen untuk membuktikan kebolehan beliau...janganlah persoalkan peribadi beliau...