Jumaat, 22 Oktober 2010

Perhimpunan UMNO ke 61 - Lagi-lagi Melayu perlu diselamatkan

Oleh Afrar Yunus

Perhimpunan UMNO ke 61.Isunya masih sama. Teriakan dan kata-kata keramat "Melayu" perlu bersatu dan kedudukan mereka perlu diselamatkan membuktikan bahawa 'pemimpin-pemimpin' UMNO membelit bangsa Melayu saban tahun.

Ini bukan tuduhan tetapi apa yang dilihat, dirasa dan impak terhadap masyarakat Melayu sendiri hasil sandiwara pentadbiran politik "pemimpin-pemimpin Melayu".

Pada masa yang sama, Najib Bangsawan cuba menyakinkan orang-orang Melayu bahawa hak-hak mereka terjamin di bawah perlembagaan selagi UMNO terus dijulang sebagai parti politik Melayu terbesar dan terulung.

Katanya, orang Melayu tidak perlu khuatir kerana pindaan perlembagaan memerlukan persetujuan dan perkenan sembilan raja-raja Melayu.

Adakah pindaan perlembagaan yang dilakukan oleh Mahathir Mohamed pada tahun 1983 yang dikira melucutkan kuasa raja-raja Melayu itu sah dan berkuatkuasa?

Jika tidak, di mana perkenan sembilan raja-raja Melayu ketika itu ?

Enam puluh satu (61) kali perhimpunan demi perhimpunan yang di'rayakan' oleh UMNO dikira sebagai retorik. Ibarat puasanya kurang, dentuman dari mainan mercun sahaja yang kuat.

Melayu Bangsawan dan Melayu kroni saering mendapat habuan. Rata-rata mereka tinggalkan majoriti Melayu jauh kebelakang.

Sepuluh DEB sudah berusia 53 tahun, namun ekuiti Bumiputera 30% masih belum tercapai.

Fatamorgana demi fatamorgana. Adakah yang dikendung berciciran dan yang dikejar tak dapat.

http://alkerohi.blogspot.com

Tiada ulasan: