Ahad, 10 Oktober 2010

NUJ: Wartawan 'menyamar' perkara biasa

MALAYSIA KINI


Kegiatan wartawan menyelinap masuk ke dalam majlis-majlis tertutup untuk mendapatkan berita merupakan satu perkara biasa dalam dunia kewartawanan di Malaysia, kata Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ).

Sehubungan itu, presidennya, Hata Wahari, hari ini menyangkal dakwaan Puteri Umno bahawa tindakan seorang wartawan portal berita yang didakwa menceroboh masuk sebuah majlis tertutup pergerakan itu pada 27 September lalu sebagai tidak bertanggungjawab.

Hata berkata tindakan wartawan Malaysian Insider itu, Boo Su Lyn menulis nama ataupun byline bersama laporan berita berkenaan sudahpun membuktikan perkara itu.

Ditugaskan ceroboh

“Sikap bertanggungjawab Boo itu menyebabkan beliau kini berhadapan dengan siasatan polis dan menerima pelbagai tekanan dari pelbagai pihak akibat daripada tindakan menyiarkan berita tersebut di samping isu keselamatan diri beliau,” kata Hata dalam satu kenyataan media hari ini

Menurutnya, pendirian berkenaan diambil walaupun wartawan atau mereka yang terlibat bukan anggota NUJ kerana sebagai pertubuhan yang mewakili wartawan adalah menjadi tanggungjawab NUJ membuat pendirian dalam hal-hal berkaitan dengan kebebasan media serta pematuhan kepada etika kewartawanan di negara ini.

“Malahan majlis tertutup Taklimat Presiden Umno dengan perwakilan yang diadakan setiap tahun sentiasa diceroboh oleh wartawan-wartawan yang memang diberi tugas khas untuk menceroboh dalam majlis tersebut.

“NUJ Malaysia ingin menegaskan bahawa isu pencerobohan dalam majlis tertutup Puteri Umno oleh Boo adalah perkara kecil dan sentiasa dilakukan oleh wartawan di Malaysia.”

Menurut Hata, Majlis Eksekutif NUJ yang bermesyuarat pada 7 Oktober lalu sehubungan itu, mencadangkan Puteri Umno untuk menyaman portal berita itu jika benar wartawannya , menceroboh majlis berkenaan.

“Pihak polis yang sedang melakukan siasatan (juga) perlu mencari kebenaran sama ada kata-kata yang dilaporkan dalam berita yang disiarkan oleh Malaysian Insider dan ditulis oleh Boo adakah benar ataupun fitnah.

“NUJ Malaysia berpendirian sekiranya laporan yang disiarkan itu tidak benar ataupun satu fitnah maka tindakan di bawah undang-undang juga harus diambil terhadap Malaysian Insider serta Boo,” kata Hata.

Berlaku adil

Namun katanya, jika apa yang dilaporkan itu adalah benar maka tindakan sewajarnya juga perlu diambil terhadap Penolong Pengarah Biro Tata Negara (BTN) Hamim Husin mengikut undang-undang atau kaedah yang terdapat di dalam Peraturan Pegawai-Pegawai Awam.

Mengikut portal berita itu, Hamim didakwa menghina dengan melabelkan rakyat Malaysia berbangsa Cina dan India sebagai 'si sepet mata dan 'si kaki botol'.

Pegawai kanan BTN itu juga dilaporkan oleh Boo sebagai berkata adalah menjadi hak Melayu untuk memerintah negara dan menggesa mereka untuk bersatu mempertahankan hak mereka.

Ini bukan kali pertama kes wartawan menyambar menimbulkan kemarahan orang ramai. Pada 8 Julai tahun lalu, dua wartawan majalah Al-Islam daripada Kumpulan Utusan Melayu yang dimiliki Umno, menyamar sebagai penganut Katholik bagi menyiasat khabar angin terdapat usaha memurtadkan gadis Islam.

Wartawan itu mengikuti upacara Kristian di dua gereja di Kuala Lumpur – termasuk memakan roti suci yang disuapkan oleh paderi dan memuntahkannya kembali untuk diambil gambar – dianggap menghina Katholik dan menimbulkan provokasi.

Tiada ulasan: