Sabtu, 9 Oktober 2010

Litar GO Kart DIsita. RM9 Juta Lagi Duit Rakyat Lebur??

Oleh Sofi Wahab

Belum reda kisah Eye On Malaysia 'bungkus' dan hangusnya duit rakyat jutaan ringgit hari ini tersiar pula berita Litar go kart terbesar di Asia Tenggara iaitu Melaka International Motorsport Circuit (MMIC) yang terletak berhampiran Tol Plaza Ayer Keroh, Melaka, disita sejak 10 Ogos lalu, selepas pengurusannya gagal melunaskan bayaran sewa selama tujuh bulan bermula Januari lalu.

Arahan itu dikeluarkan Mahkamah Sesyen, Melaka selepas menerima permohonan Perbadanan Kemajuan Negeri Melaka (PKNM) selaku plaintif, yang menamakan pengurus gelanggang berkenaan, Lembah Kelang Corporation (M) Sdn Bhd sebagai responden.

MIMC yang dibina dengan kos RM9.9 juta itu, sekali gus menjadi litar go kart terbesar di Malaysia, mempunyai kemudahan litar sepanjang 1.7 kilometer dan 10 meter lebar, selain litar pecut untuk motosikal sepanjang 200 meter.

Kemungkinan besar duit rakyat akan hangus lagi sebanyak RM9juta disebabkan ketamakan dan kerakusan kerajaan negeri menjalankan projek mega yang tidak berdaya maju ini.

Mahkamah menuntut supaya pengurusan litar itu membayar tunggakan sewa kepada PKNM berjumlah RM210,000, bermula dari tarikh 1 Januari sehingga 1 Julai lalu. MMIC adalah tarikan pelancongan kedua terbesar di Melaka yang ditutup dalam tempoh 10 bulan lalu, selepas Eye On Malaysia di muara Sungai Melaka, akibat masalah kewangan.

Roda gergasi itu sudah secara rasmi menamatkan operasinya pada Jumaat lalu.
Tinjauan media di luar litar berkenaan petang semalam, mendapati pintu masuk utama ke kawasan itu ditutup, manakala seorang pengawal ditempatkan bertugas di situ.

Litar berkenaan dibina kononnya bagi memberi kemudahan kepada orang ramai termasuk dari luar Melaka melakukan aktiviti go kart, selain sukan bermotor lain.Tetapi inilah akhirnya yang terjadi kepada projek ini. Duit rakyat hangus, hutang negeri bertambah. Yang kaya kroni dan suku-sakat mereka sahaja.

Tiada ulasan: