Isnin, 18 Oktober 2010

Bajet utamakan Permata Pintar anak tirikan SAR, dakwa Pemuda PAS

THE MALAYSIAN INSIDER

KUALA LUMPUR — Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan berkata pihaknya kesal dengan Bajet 2011 yang secara khusus memperuntukkan RM111 juta bagi agenda Permata memperkasa pendidikan awal berbanding hanya RM95 juta sebagai bantuan per kapita untuk Sekolah Agama Rakyat (SAR) rendah dan menengah.

Ketua Penerangan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan Fadhil Osman berkata, peruntukan RM111 juta digunakan untuk pembangunan dan pembinaan Fasa II Kompleks Sekolah Permata Pintar, membina 32 Pusat Anak Permata Negara (PAPN) serta membiayai operasi 52 premisnya yang telah siap.

“Sedangkan jumlah yang lebih kecil iaitu RM95 juta pula diperuntukkan untuk keseluruhan SAR rendah dan menengah yang jauh lebih banyak bertebaran di negara ini,” kata beliau merujuk kepada kandungan Bajet 2011 yang diumumkan oleh Datuk Seri Najib Razak di Dewan Rakyat Jumaat lalu.

“Bajet ini ternyata tidak adil dan berat sebelah.

“Peranan SAR yang jauh lebih penting dalam mendidik dan menjadikan generasi insan soleh dan solehah gagal difahami oleh Perdana Menteri.

“Keadaan SAR juga kebanyakannya dalam keadaan daif kerana kurangnya perhatian terhadap aspek pembangunannya. Kebajikan guru dan murid terabai, kemudahan dan fasiliti yang tidak berapa lengkap, sistem pengajaran yang tidak sempurna, serta pelbagai kelemahan yang perlu diperbaiki,” kata beliau dalam satu kenyataan.

Fadhil menambah apa yang pasti, kebanyakan SAR hanya diusahakan oleh individu atau organisasi tertentu dan mereka yang banyak berkorban bagi memastikan SAR terus hidup dalam masyarakat.

“Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan tidak menafikan peranan Permata Pintar iaitu Pusat Asuhan Kanak-kanak prasekolah juga sangat penting dalam mendidik generasi akan datang, namun perhatian istimewa kerajaan terhadap Permata amat mendukacitakan.

“Dalam keadaan ia baru ditubuhkan beberapa tahun lalu, Permata sudah mendapat tempat yang penting dengan peruntukan tahun 2011 diberikan sangat tinggi,” kata beliau.

Katanya, umum mengetahui bahawa projek Permata Pintar adalah projek yang diusahakan oleh isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor.

“Soalnya, mengapa Perdana Menteri sanggup mementingkan projek isterinya sedangkan projek yang diusahakan rakyat iaitu SAR dianggap kurang penting.

“Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan merasa kecewa meskipun Rosmah tidak mempunyai sebarang jawatan rasmi dalam kerajaan, khususnya Kementerian Wanita, Keluarga dan Masyarakat serta Kementerian Pelajaran Malaysia tetapi program Permata yang diuruskannya nampaknya seakan mendapat bajet istemewa,” kata beliau lagi.

Sehubungan itu kata Fadhil, ternyata slogan Perdana Menteri rakyat didahulukan merupakan omongan kosong.

Katanya, projek milik rakyat seperti SAR ini terlalu sukar mendapat bajet tambahan.

“Sepatutnya, apalah salahnya bajet tahun 2011 diberikan peruntukan besar bagi membaik pulih SAR, menaik taraf guru, menambah elaun guru-guru, serta memberi pelbagai kemudahan khusus untuk meningkatkan kualiti SAR seluruh negara.

“Kerajaan juga perlu menggalakkan penubuhan SAR di seluruh negara sebagaimana Permata Pintar bagi mengurangkan penyakit yang menimpa masyarakat khususnya remaja.

“Kerajaan tidak akan rugi sekiranya bajet yang besar sebagaimana untuk Permata Pintar diberikan kepada pembangunan SAR, kerana hasil yang akan dituai bakal menguntungkan negara dan generasi akan datang,” ujar beliau.

Tiada ulasan: