Isnin, 18 Oktober 2010

Bajet Najib tidak seimbang

http://buletinonline.net/images/stories/berita35/lbajetPRU13.gifBULETIN ONLINE

Cuba memancing undi wanita

KUALA TERENGGANU - PAS Terengganu menyifatkan Bajet Negara 2011 yang dibentang Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan Dato’ Seri Najib Razak Jumaat 15 Oktober sebagai bajet yang tidak seimbang.

Pembangunan luar bandar tidak dinyatakan secara khusus dan peruntukannya hanya sebanyak RM28..3 bilion.

“Peruntukan sebanyak itu bukan hanya untuk pembangunan luar bandar sahaja tetapi disenaraikan secara bersama dengan peruntukan untuk menampung keperluan infrastruktur, perindustrian serta pertanian,”kata Bendahari PAS Terengganu, Haji Muhyiddin Abdul Rashid

Menurutnya, bajet pembangunan luar bandar bagi seluruh negara adalah terlalu kecil jika dibandingkan dengan pembangunan bandar.

”sebanyak RM 25 bilion diperuntukan bagi projek pembangunan bercampur di Sungai Buloh dan projek bersepadu "Warisan Merdeka" dengan menara 100 tingkat, kedua-duanya bertumpu d ilembah Kelang,”jelasnya.

Beliau yang juga bekas Ahli Parlimen Hulu Terengganu bimbang, ketidakseimangan tersebut akan menyebabkan penghijrahan belia dari luar bandar berterusan dan menyebabkan peningkatan gejala sosial.

Oleh itu, katanya, kerajaan Barisan Nasional (BN) dibawah pimpinan Dato’ Seri Najib kini tidak mengutamakan penduduk kampung dan luar bandar.

Haji Muhyiddin juga menyifatkan peningkatan imbuhan kepada Pengerusi JKKK, Pengerusi JKKP, Tok Batin, Pengerusi JKKK Orang Asli, Pengerusi JK Kampung Baru, Pengerusi JK Kampung Baru Rangkaian dan Pengerusi JK Kampung Bagan sebagai bajet khusus untuk petugas pilihanraya Barisan Nasional (BN).

”Kita (PAS Terengganu) menyokong pendapat beberapa ahli parlimen PAS dan Pakatan Rakyat yang menyatakan bajet 2011 adalah bajet untuk pilihanraya,

”Najib cuba mempersonakan segmen wanita dengan pengumuman cuti bersalin 90 hari dan memansuhkan duti impot ke atas beg tangan, kasut, sut, baju kanak-kanak, dompet, pewarna rambut,”ujarnya lagi.

Beliau berkata, Najib yang juga Presiden Umno dengan jelas cuba memancing undi kerana pengundi wanita merupakan segmen majoriti dalam senarai pemilih di Malaysia.

Tiada ulasan: