Khamis, 21 Oktober 2010

13 bakal bertanding?

SINAR HARIAN ONLINE

GUA MUSANG – Sehingga semalam, 13 borang pencalonan telah dijual bagi Pilihan Raya Kecil Kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas.

Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, daripada jumlah itu, masing-masing satu dibeli oleh Barisan Nasional (BN) dan Pas manakala selebihnya dibeli oleh individu.

Beliau bagaimanapun tidak mengulas lanjut sama ada individu yang membeli borang pencalonan tersebut turut menawarkan diri untuk bertanding pada Pilihan Raya Kecil DUN Galas pada 4 November ini.

“Sehingga kini, 13 borang pencalonan sudah dibeli. Dari BN pun ada ambil borang dan dari Pas pun ada. Ada juga individu lain yang turut membeli borang. Tetapi kita tak tahu mereka itu daripada mana.

“Setakat ini persiapan bagi Pilihan Raya Kecil DUN Galas berjalan lancar dengan membabitkan 303 kakitangan SPR,” katanya kepada pemberita pada sidang media selepas sesi taklimat kepada petugas pilihan raya dan parti bertanding, di sini, semalam.

Katanya, SPR juga akan menggunakan dua helikopter untuk mengangkut peti undi di kawasan yang terpencil seperti di Lojing.

“Sebanyak 13 pusat pengundian disediakan bagi Pilihan Raya Kecil DUN Galas dan daripada jumlah itu, hanya 4 pusat mengundi dibuka dari jam 8 pagi hingga 1 petang manakala selebihnya dibuka dari jam 8 hingga 5 petang,” katanya.

Empat pusat pengundian yang ditutup jam 1 petang adalah di Belatin dengan 162 pengundi, Balar (232), Bihai (278) dan Hau (254).

Jumlah daftar pemilih terkini, sehingga 27 September lalu adalah 11,553 pengundi.

Sementara itu, SPR akan mengadakan mesyuarat dengan Polis Kelantan di Putrajaya hari ini bagi mencari jalan dan kaedah terbaik mengawal keadaan semasa hari pengundian.

“Kami berharap insiden pergaduhan dan kekecohan yang pernah berlaku pada Pilihan Raya Kecil Manek Urai tahun lalu tidak berulang di sini,” katanya.

Tiada ulasan: