Khamis, 9 September 2010

Umno Perkudakan Islam Untuk Kepentingan Politik‏

USTAZ IDRIS AHMAD

Parti Islam Semalaysia PAS mengecam Tun Dr Mahathir yang menuduh Pas menjual agama untuk kepentingan politik. Hakikat yang berlaku umno yang perkudakan Islam untuk mencapai cita-cita politik umno.

Tun melahirkan kemarahan kepada Pas kerana insyaallah Pas akan mengganti umno sedikit masa lagi. Beliau sedar generasi baru hari ini mual dengan umno, dan telah menjadikan Pas pilihan mereka dalam perjuangan walaupun bapa mereka berkarat biru macam Tun Dr Mahathir.

Kenapa Pas menjadi pilihan mereka, tidak lain dan tidak bukan kerana dasar Islam yang menjadi teras perjuangan Pas yang sentiasa segar, berbanding dengan dasar umno yang sudah lapok dan berkulat. Mereka yang sokong umno termasuk anak-anak Tun adalah mereka yang hanya berkepentingan untuk memenuhi tembolok dan perut sahaja. Perjuangan untuk bela agama dan bangsa memang jauh kebelakang.

Pas menyangkal tuduhan Tun Dr Mahathir yang menyamakan Pas bekerjasama dengan bukan Islam sama seperti umno dalam Barisan Nasional. Untuk maklumat Tun, Pas bekerjasama dengan Pakatan Rakyat dalam bentuk "Tahalluf" yang tidak menggadaikan prinsip Islam yang Pas bawa sejak daripada Pas ditubuhkan. Umno berkawan dengan orang bukan Islam sehingga menggadaikan prinsip Islam.Selama 53 tahun umno dalam kerajaan BN gagal mempertahankan Islam, malah imej Islam semakin buruk pada pandangan orang bukan Islam. Rakan-rakan dalam parti komponen BN makin keliru pemahaman Islam mereka. Walaupun mereka lihat setiap tahun musabaqah al-quran diadakan di negara ini, isteri pemimpin umno daripada muda sampai tua tidak menutup aurat. Kalau perkara yang kecil macam ini pun umno gagal memahamkan rakan-rakan BN, apakah lagi perkara yang lebih besar.

Pas ingin menegaskan dalam kerjasama politik yang pernah dilalui oleh Pas sejak kerajaan campuran, Barisan Nasional, Angkatan Perpaduan Ummah, Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat, semuanya mengangkat martabat Islam. Kerjasama Pas dalam Pakatan Rakyat telah berlaku proses Islamisasi yang lebih baik walaupun usia tidak sampai 3 tahun berbanding dengan umno yang berkuasa lebih 53 tahun.

Pas mengharapkan Tun masih normal dalam membuat penilaian dan perbandingan kejayaan Pas berbanding dengan umno. Apakah Tun Mahathir sakit hati apabila masjid di bawah kerajaan Pakatan Rakyat penuh dengan majlis ilmu sedangkan masjid di bawah kerajaan umno sudah menjadi kubur. Bukankah masjid zaman Tun berkuasa dahulu masjid dibelenggu. Ahli Jawatankuasa yang aktif dipecat dan diganti dengan AJK yang bukan ahli masjid yang rendah moral dan akhlak. Tun bertindak kerana masjid telah menjadi medan penyebaran ilmu yang merugikan umno terutama selepas keputusan pilihanraya 1999. Tun Mahathir juga pertikai kenapa Pas sokong orang bukan Islam masuk ke masjid dan surau. Pas berpendirian demikian bukan kerana Pas membelakangkan hukum agama. Sebelum satu keputusan hendak dibuat Pas merujuk pada hukum dahulu, bukan menyatakan secara membuta tuli sahaja.

Pendirian ini selari dengan keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan yang bersidang pada 1/3/2010. Tun perlu jujur, apakah tidak ada wakil rakyat BN yang masuk ke masjid?. Apakah hukum menjadi halal kalau wakil rakyat bukan Islam daripada BN masuk ke masjid dan berubah menjadi haram kalau daripada DAP, feqah mana yang Tun rujuk.

Memanglah Feqah umno bukan sahaja orang bukan Islam daripad DAP tidak boleh masuk, malahan ustaz Pas seperti Datuk Dr Harun Din, Datuk Ishak Baharom, Datuk Ismail Kamus pun tidak boleh masuk masjid atau surau untuk memberi ilmu, kerana ini ulamak politik. Kalau ustaz umno bercakap supaya sokong umno itu tidak politik, kalau cakap sokong Islam maka ini politik.

Tun membangkitkan Pas sudah tidak mahu kepada hudud sejak berkawan dengan DAP. Sekarang Pas hendak tanya adakah Tun Mahathir pula sokong hudud. Mungkin Tun sudah lupa surat amaran yang pernah beliau hantar kepada kerajaan Kelantan jangan laksanakan kanun jenayah syariah di Kelantan.Malahan menuduh ini hudud Pas, bila dicabar pula mana hudud umno sampai hari ini tidak timbul-timbul. Bukankah sebagai seorang Islam semacam Tun yang sudah meningkat umur tidak sepatut berfikiran begitu.

Tiada ulasan: