Sabtu, 18 September 2010

Kertas undi palsu dirampas

Oleh Ustaz Saiful Bahri

Begitulah pilihanraya yang diadakan di Negara-negara Islam sendiri. Apatah lagi negara-negara mundur atau membangun. Terlalu banyak unsur-unsur penipuan. Biasanya pemimpin yang memegang tampuk kekuasaan yang takut kehilangan kuasa nescaya mereka sanggup menggunakan apa sahaja demi mengekalkan kuasa mereka.

Sebilangan orang rasa kecewa dengan keadaan seperti ini menyebabkan mereka rasa tidak akan ada peluang untuk mencari kemenangan khususnya perjuangan islam disebalik sistem pilihanraya yang ada. Tetapi bagi kita, Pas yang memilih jalan perdamaian dan memilih pendekatan pilihanraya terus bersabar dengan cara ini sehingga Allah swt memberi kemenangan di Kelantan, Kedah dan pernah memerintah Terengganu.

Dalam masa yang sama peluang untuk penerangan, dakwah dan tarbiyyah serta tawaran alternatif kepada rakyat dan masyarakat tentang keindahan Islam yang syumul terus dimanfaatkan sehingga rakyat bersedia menerima sistem pemerintahan yang pernah diperkenalkan oleh Rasulullah Saw.

Kita sedia maklum penipuan dan salah-laku yang dilakukan oleh Umno-Bn demi mengekalkan kuasa mereka sejak separuh abad yang lalu. Bahkan semenjak kerajaan Pas yang pertama di Terengganu pada tahun 1959 lagi, kita sudah mengetahui feel perangai Umno dalam menjatuhkan kerajaan Pas di Terengganu ketika itu dan bahkan kejatuhan pemerintahan Pas di Terengganu pada tahun 2004 dibawah perancangan Idris Jusoh pun sedia termaklum.

Tetapi tidakkah kita berpegang dengan firman Allah Swt:

قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Katakanlah: "Wahai Tuhan yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan orang yang Engkau kehendaki. di tangan Engkaulah segala kebajikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu. Surah al-Imran: 26

Kita teramat yakin bahawa sampai masanya kekuasaan itu dikurniakan kepada yang berhaq. Betapa banyaknya tipuhelah Firaun & Namrud tetapi akhirnya tumbang juga. Ingatlah Allah Swt mengetahui segala=galanya. Firman Allah Swt:-

وَمَكَرُوا مَكْرًا وَمَكَرْنَا مَكْرًا وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ

Dan merekapun merencanakan makar dengan sungguh-sungguh dan kami merencanakan makar (pula), sedang mereka tidak menyadari. Surah al-Naml : 50

Di dunia ini merupakan tempat ujian. Meskipun kita tidak dikurniakan anugerah kemenangan di dunia, pastinya kemenangan di akhirat sudah menanti. Yang penting kita istiqamah bersama perjuangan. Bersama pemimpin dengan sabar menongkah arus tribulasi yang pastinya semakin sukar dan penuh pancaroba. Ada orang yang inginkan kemenangan yang segera. Jika gagal mereka kan gugur tetapi biarlah Allah terus memilih kita untuk bersama jalan ini meskipun jauh dan sukar. Firman Allah Swt:-

لَوْ كَانَ عَرَضًا قَرِيبًا وَسَفَرًا قَاصِدًا لَاتَّبَعُوكَ وَلَكِنْ بَعُدَتْ عَلَيْهِمُ الشُّقَّةُ

Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak seberapa jauh, Pastilah mereka mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa sukar oleh mereka. Surah at-Taubah : 42

Lihat berita yang berlaku dibumi Afghanistan. Penuh dengan tipu-helah yang kita rasakan tiada lubang kemenangan untuk Islam. Tetapi percayalah, Islam pasti menang.

KABUL – Seorang pegawai pilihan raya di sebuah wilayah di Afghanistan memberitahu semalam ribuan kertas undi palsu telah dirampas sebelum pengundian memilih wakil Parlimen bermula pada minggu ini.

Ketua Jawatankuasa Kebebasan Pilihan Raya, (IEC), Waheedullah Osmani di wilayah Ghazni berkata, ejen-ejen perisikan merampas 3,000 kertas undi yang dicetak di Pakistan semalam.

Penduduk Afghanistan akan membuang undi pada Sabtu ini bagi memilih 249 Ahli Parlimen dengan lebih 2,500 calon bertanding di 34 daerah. Pilihan raya Presiden pada tahun lepas melibatkan penipuan kebanyakannya berpihak kepada Presiden Hamid Karzai.

Pilihanraya kali ini dijangka lebih baik dan lebih sempurna yang akan dilakukan oleh pihak kerajaan. Betul ke? Kerajaan yang diperintah oleh Hamid Karzai yang merupakan talibarut Ameriaka Syarikat yang menggantikan dahulunya kerajaan pimpinan Najibullah, boneka Russia.

Bagaimana dengan Najib yang memimpin Negara Malaysia kita? Apakah dengan mendapat khidmat nasihat daripada Yahudi APCO, kita akan merasa PRU-13 kerajaan akan lebih telus dan jujur?
http://ustsaifulbahri.blogspot.com/

Tiada ulasan: