Rabu, 1 September 2010

Isteri menteri pun tak tutup aurat di masjid

Mohd Ali Hashim

ALOR SETAR: Sebelum ini, ramai juga di kalangan isteri pemimpin negara dan menteri yang beragama Islam tidak menutup aurat dengan betul semasa menghadiri majlis di surau dan masjid.

Sehubungan itu, Kerajaan Pusat atau Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sepatutnya mengeluarkan notis makluman kewajipan menutup aurat kepada semua pihak yang ingin memasuki surau atau masjid di negara ini.

Demikian dinyatakan oleh Exco Kerajaan Negeri Kedah, Datuk Mohamed Taulan Mat Rasul sebagai mengulas isu Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching yang didakwa tanpa menutup aurat telah berucap di ruang solat surau Al-Huda, Kajang Sentral baru-baru ini.

Beliau juga berharap notis yang dikeluarkan itu mampu untuk memberi penjelasan yang sebenar mengenai kepentingan menutup aurat dan menjaga kesucian masjid dan surau.

"Notis menjelaskan adab memasiki masjid atau surau perlu dikeluarkan sebagai rujukan masyarakat Islam dan juga yang bukan Islam dalam negara ini.

"Tidak dinafikan adanya unsur-unsur pilih kasih dalam isu ini kerana sebelum ini juga terdapat di kalangan isteri menteri yang beragama Islam sendiri memakai tudung tetapi tidak menutup aurat sewaktu hadir majlis di masjid.

"Manakala tuntutan menutup aurat bagi bukan Islam bukanlah sesuatu yang wajib bagi mereka," katanya lagi.

Mereka juga seolah-olah tidak memberatkan tuntutan agama supaya menutup aurat sebagai seorang isteri kepada pemimpin Islam dan memperlihatkan contoh yang patut diikuti kepada wanita Islam yang lain.

Beliau yang juga merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tokai menggesa mereka yang bertanggungjawab supaya menyediakan garis panduan tersebut kepada orang Islam dan bukan Islam tanpa mengira pangkat dan kedudukan, dan bukannya dengan memakai tudung tetapi rambut mereka masih kelihatan.

8 ulasan:

Sanih Alias berkata...

penjelasan yang terperinci untuk peraturan-peraturan Surau atau Masjid perlu disediakan dan ditampal. Supaya perkara yang tidak diingini berlaku lagi.

Tanpa Nama berkata...

bagi hal ini, adalah wajar juga kita mewajibkan sesiapa yang memasuki surau atau masjid perlu menutup aurat termasuk isteri2 menteri yang beragama Islam.

Anak Sabah berkata...

Peraturan seperti keperluan menutup aurat bila memasuki masjid perlu dijelaskan kepada pelawat dan sebagainya. Terutamanya kepada isteri-isteri menteri yang patut menjadi contoh kepada orang ramai.

lisa berkata...

Mosque is a sacred place. People should respect the place. Wear appropriately!

Logop berkata...

Adalah penting untuk mengikuti peraturan masjid. Walaupun isteri kepada menteri, mereka masih perlu menutup aurat.

Tanpa Nama berkata...

sesuatu isu itu menjadi lebih kontroversi bila terdapat unsur2 politik. oleh itu, jangan bawa unsur2 politik ini ke dalam masjid atau mana2 rumah ibadat.

azman berkata...

peraturan ketika memasuki masjid atau surau perlu dijelaskan kepada pelawat yang datang.

POP berkata...

Semua pemimpin haruslah berdisiplin dan janganlah menjadikan role model yang teruk.