Jumaat, 17 September 2010

Hujah Pembelaan Gugur Kes Fitnah 2 Didengar Isnin

Oleh Norasikin Samsi

PUTRAJAYA - Permohonan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi menggugurkan tuduhan liwat terhadapnya akan didengar isnin depan berikutan bantahan awal pihak pendakwaan berhubung keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak permohonan beliau sebelum ini dianggap muktamad.

Hakim Datuk Ahmad Maarop yang mengetuai panel Mahkamah Rayuan bagaimanapun membenarkan permohonan untuk menangguhkan rayuan itu ke 20 September ini agar Karpal menyiapkan hujah mengenai isu bidang kuasa mahkamah itu untuk mendengar perkara berkenaan.

Peguam Cara II Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden yang mengetuai pasukan pendakwaan membuat bantahan awalan dengan mengatakan Anwar tidak mempunyai hak merayu keputusan Mahkamah Tinggi kerana ia bukan perintah yang terakhir.

Anwar di dalam twitter berkata beliau kesal dengan tindakan mengejut pihak pendakwaan yang membuat bantahan tanpa memberi notis kepada pihak pembelaan.

Menurut ketua pasukan peguambela, Karpal Singh beliau tidak dimaklumkan berhubung bantahan awal itu dan tidak bersedia berhujah buat masa ini.

"Peruntukan Seksyen 3 Akta Kehakiman Mahkamah yang menyatakan bahawa Mahkamah Rayuan tidak mempunyai bidang kuasa untuk melayan rayuan mengenai perkara interlokutori akan diputuskan dalam perbicaraan kerana keputusan itu dianggap bukanlah perintah terakhir," hujah beliau.

Bagaimanapun, sebaik perbicaraan dihentikan seketika, Hakim Datuk Md Raus Sharif, Datuk Sulong Mat Jeraie dan Datuk Asar Ma'ah memutuskan untuk memberikan pasukan pembelaan sehingga jam 9.00 pagi Isnin depan untuk membuat persiapan.

Sementara itu, seorang lagi peguam Anwar, Sankara Nair pada sidang medianya di luar mahkamah bahawa berikutan dengan penangguhan itu hari ini, perbicaraan liwat tersebut yang ditetapkan untuk sebutan pada Isnin akan ditanguhkan ke Selasa ini.

"Mereka tidak memberi kami notis. Kami tidak melihatnya (pihak pendakwaan) datang. Biasanya, di bawah undang-undang, jika anda ingin membuat bantahan awal, anda harus memberitahu kepada kami dua minggu sebelumnya melalui surat," katanya.

Mengulas lanjut, Sankara menambah bahawa beliau akan meminta Mahkamah Tinggi untuk memindahkan mahkamah perbicaraan Anwar pada Isnin.

"Pendengaran akan didengar pada Isnin, dan keputusan tersebut akan diberikan pada hari yang sama.

"Kita tidak mungkin menganggap bahawa hal itu tidak akan diberikan jadi kami menukarkan ke Mahkamah Tinggi untuk meneruskan perbicaraan utama pada hari Selasa," tambah beliau.

Pada 16 Ogos lalu, Hakim Mahkamah Tinggi Hakim, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah menolak permohonan pihak pembelaan yang meminta agar tuduhan liwat itu digugurkan ekoran dakwaan hubungan romantis antara saksi utama Mohd Saiful Bukhari Azlan dan Timbalan Pendakwa Raya, Farah Azlina Latif.

Beliau membuat permohonan tersebut pada 2 Ogos lalu berikutan dakwaan hubungan intim antara pengadu, Mohd Saiful Bukhari Azlan dan Timbalan Pendakwa Raya, Farah Azlina Latif yang didakwa boleh menjejaskan kredibiliti dan ketelusan kes itu.

Mahkamah Tinggi menolak permohonan Anwar pada 16 Ogos lepas dengan alasan bahawa keterangan bertulis oleh DPP Mohd Hanafiah Zakaria dan menyiasat pegawai Judy Pereira sudah cukup untuk membuktikan bahawa Farah tidak mengetahui banyak dokumen siasatan dan pengadilan, dan bahawa peranannya hanya terbatas untuk mencatat nota perbicaraan.

Hakim Datuk Mohd Zabidin Mohd Diah juga mengatakan bahawa sejak Farah tidak bertanggungjawab dalam melakukan soal siasat terhadap saksi, tidak akan ada 'pengaruh' dari Saiful pada Farah sebagai akibat dari 'perselingkuhan'.

Farah sejak saat itu telah digugurkan dari pasukan pendakwaan. Anwar kemudian mengajukan permohonan balas atas keputusan Mahkamah Tinggi hari yang sama.

Tiada ulasan: