Sabtu, 21 Ogos 2010

Umno dan BN main senjata perkauman

ROSLAN SMS

Umno dan BN terus terdesak kebelakangan ini. Pelbagai taktik dan muslihat jahat termasuklah fitnah dan pembohongan terpaksa digunakan untuk menundukkan Pakatan Rakyat dan menonjolkan mereka sebagai juara.



Suatu senjata yang mudah sekali digunakan adalah membakar api perkauman. Sewajarnya pihak polis memantau perkara ini kerana terbukti sejak PRU 2008 sehingga kini yang banyak menyala dan mencucuhkan api ini adalah Umno dan kaum kerabatnya di dalam BN.

Lima patah perkataan terpampang di dada muka depan Utusan hari ini iaitu:

Nama Guan Eng ganti Agong

Kononnya menurut Zahid Hamidi yang juga Pengerusi Umno Pulau Pinang ada khutbah Jumaat di Pulau Pinang yang menggantikan nama Yang Dipertuan Agong dengan nama Ketua Menteri itu dalam bacaan doanya.

Soalnya betulkah kenyataan itu?

Boleh masukkah ke dalam akal orang yang waras bahawa khatib di mimbar mahu mendoakan sedemikian walau diarah melakukannya sekalipun? Tolak tepi bab masuk akal sebab puak-puak “desperado” ini sesungguhnya sudah hilang pertimbangan kewarasan pun, sahihkah berita ini?

Hari ini Guan Eng menafikan sekeras-kerasnya kenyataan jahat itu Tweet terkini dari Lim yang sedang menghadiri mesyuarat Majlis Kewangan Negara di Putrajaya berbunyi:

TS Khalid's gd suggestn pg write 2Majlis Raja-Raja complain umno lie n dat teks khutbah jumaat did not replaced YDP Agung wid Pg CM's name.

Begitulah buruknya perangai Umno semata-mata kerana ketagihkan kuasa. Di bulan ramadhan yang mulia ini pun ada yang sanggup menabur fitnah dan berbohong!

Saya sendiri malam tadi menerima SMS dari EXCO Selangor YB Teresa Kok bertanyakan berkenaan satu isu yang dibangkitkan oleh bekas ADUN Kinrara dari MCA. Beliau menabur fitnah kononnya pihak Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) telah membekukan pengeluaran papan tanda besar sempena perayaan “Hungry Ghost Festival” atau upacara memuja roh kaum Cina di kawasannya.

Lebih parah lagi kata beas ADUN MCA itu, saya (ROSLAN SHAHIR) selaku ahli majlis mewakili PAS lah yang telah mengeluarkan arahan itu!

Nampak gaya bukan Umno malah kerabatnya MCA pun kini terdesak menabur fitnah dan berbohong secara terbuka untuk mencetuskan ketegangan dikalangan rakyat.

Matlamat pemimpin MCA itu sudah pastilah mahu menunjukkan di hadapan masyarakat Cina bahawa kerajaan PR sekarang ini di bawah telunjuk PAS. Kelakar juga sebab baru-baru ini Umno Selangor mendakwa yang PAS Selangor ditindik hidung oleh DAP.

Yang tepatnya saya dan rakan-rakan dari DAP dan PKR di dalam Jawatankuasa Pelesenan MPSJ tidak pernah membuat apa-apa keputusan seperti yang didakwa itu. Malah semua permohonan untuk upacara kepercayaan masyarakat Cina itu telah diluluskan tanpa halangan.

Kesimpulannya yang mampu mereka menggunakan terhadap PR adalah senjata perkauman. Ia akan terus mereka gunakan sebab menyangka rakyat Selangor khasnya akan mudah termakan dengan senjata mereka itu dan akhirnya kerana takut dan bimbang akan mengalihkan sokongan kepada BN.

Mudah sangatkah rakyat Selangor tidak kira Melayu, Cina atau India termakan dengan jerat dangkal dan tidak berakal mereka itu? Bolehkah rakyat Selangor melupakan segala kepincangan dan kekotoran yang BN telah lakukan di Selangor selama lebih 50tahun itu?

Politik fitnah, perkauman dan adu domba sudah pupus di Selangor. Yang tinggal adalah politik kejujuran, politik keikhlasan dan politik kebenaran yang hanya mampu dibawa dan ditegakkan oleh Pakatan Rakyat.

Tiada ulasan: