Jumaat, 13 Ogos 2010

Tiada pelatih, petugas kem PLKN Junaco Park dijangkiti virus kencing tikus

SINAR HARIAN

KUCHING - Tiada pelatih atau pekerja di kem Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) Junaco Park di Sibu dijangkiti virus kencing tikus (leptospirosis) setakat ini, kata Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechil.

"JLKN akan sentiasa mengambil langkah pencegahan dan bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan bagi menentukan kualiti air di kolam-kolam PLKN selamat digunakan pada setiap masa," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Sebagai langkah tambahan, Abdul Hadi berkata, atas nasihat Jabatan Kesihatan Sibu, semua aktiviti latihan air di kolam akan dihentikan dan lebih 100,000 anak ikan akan dilepaskan ke kolam tersebut bagi mempercepatkan proses pemulihan kolam.

Beliau berkata, JLKN akan mengenal pasti punca sumber air bagi mengelakkan sebarang pencemaran semula dan memindahkan segala punca yang berkemungkinan menyumbang kepada pembiakan bakteria tersebut, termasuk dua ekor kuda, jauh dari sekitar kolam sebagai langkah berjaga-jaga.

"Memandangkan kem PLKN Junaco Park mempunyai banyak kolam, JLKN telah mengambil langkah alternatif dengan melaksanakan latihan air di kolam lain yang tidak dicemari oleh bakteria tersebut dengan khidmat nasihat Jabatan Kesihatan Sibu," katanya.

Tiada ulasan: